Gå till innehåll

Lita på fabrikuppgifter??


chippen

Rekommenderade inlägg

Håller med. Fabrikanterna överdriver sina produkters prestanda en hel del tycker jag. jag är lite nyfiken på hur de räknar.EX: skummare för 1000L akvarium. Detta säger väl ingenting egentligen om hur stort kar den egentligen klarar av. 1000L akvarium jo men är det för en fisk eller 40 fiskar? den klarar säkert av 1000l med någon eller några enstaka fiskar så jag brukar räkna att man behöver en skummare som är minst dubbel så stor. Har du ett 500L kar så är det bäst att kolla skummare för 1000-1500L. Jag har nu en skummare som tillverkaren säger ska räcka till ett 3500L kar och mitt kar är 828L+200L sump men med kanske runt 100L vatten i så totala vattenvolymen är kanske runt 750L totalt och jag har i nuläget 18 fiskar och kan nog ha en hel del till om jag vill men den skulle nog aldrig räcka till om mitt kar var i 3000L klassen. Samma sak med uvc där kan man aldrig få för mycket watt 4dubbla gärna ett uvc.500L kar= uvc för minst 2000L kar enligt tillverkare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Håller på att införskaffa mig på alla grejor.Jag har tänkt att börja som nybörjare med ett lite större kar,efter att ha läst massa trådar.

Kar 180x80x60 ( l b h) å sump 250-300 liter. Har en ATK skummare 1,3 m,enligt tillverkarna ska den klara 1500 l.

Är den för liten för min tänkta burk,ev köp i helgen

Mwh kjell

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...