Gå till innehåll

Skygga & Matvägrande Kirurger


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Köpte för ca 3 veckor sedan 1st Hepatus & 1st leucosternon, Hepatusen har varit skygg och inte ätit nått under den tiden, kanske har en antydan till "prick".Leucosternonen var mycket pigg & "framåt" käkade lite av varje, dock inte sallad, men nu har jag inte sett fisken på 2 dagar, såg lite "sliten ut sist jag såg den tror den gömmer sig i nån grotta. Vattenvärdena är ok & har uv, övriga fiskar & koraller mår bra. Tacksam för tips & råd. Hur länge kan dom klara sig utan att äta??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina var lite svåra att få igång också(2hepatus).

Tog en klänypa fäst i en lång tråd och satte fast i en lång pinne. Gömde mig bakom en dörr och "fiskade" lite försiktigt. Alla fiskar blev nyfikna på det där gröna som nästan levde och kirurgerna smakade efter bara en kort stund och nu är de igång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad för akvarium har du? Och vad för fiskar?

Ett litet akvarium kan stressa fisken...

Har andra fiskar som är aggresiva kan detta också påverka. En annan faktor är att en fisk blir nervös om den är "ensam" i vattnet. Ser den inte en massa andra fiskar så tolkar den det som att alla andra gömmer sig för rovfisk.

Kirurger är till största delen växtätare. Hepatusen äter visserligen mer plankton än de flesta kirurger men alger bör ändå vara huvuddelen av födan. Mina kirurger är FETA även om jag inte matat på ett par dagar, så mycket mat bör det finnas naturligt i akvariet, på glasrutor och levande sten.

Har du tillräckligt mycket levande sten? Både för alger och för gömställen?

Leucosternon måste jag tyvärr säga är en mycket svår fisk. Om ditt akvarium inte är stort och i toppskick så är det nästan en prestation att hålla den vid liv i tre veckor. Acanthurus-arterna ska man vara väldigt försiktig med. Zebrosoma är mycket mycket lättare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvariet är på 570 liter + 150 liters sump,ca 65kg sten. övriga fiskar 1st Flavescens, 1st Xanthurum & clownfisk + ett par mindre fiskar. Har dock inte förekommit någon stor "mobbing" som jag sett i alla fall. Har satt upp en spegel på ena sidan för att dom ska få lite mer att undra över. Får hoppas att det blir bättre, men tyvärr så har jag en känsla av att det kan bli mitt första "dödsfall".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är mycket kirurger... speciellt i förhållande till levande sten. Jag kan tänka mig att algerna på stenarna inte riktigt räcker till. Så ett steg på vägen kan vara att skaffa mer sten.

Ett annat tips kan vara att skaffa lite "småfisk" som simmar omkring. Det skulle nog göra kirurgerna lite tryggare. Chromis kan vara en bra, lätt och billig sån fisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns nog hopp om hepatusen i alla fall som var framme och simma runt lite nu på kvällen när ljuset slocknat,leucosternonen har jag dock inte sett till än....... Tack för tipsen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft en leucosternonen i 3 månaderutan problem äta som en häst och är pigg o kry tro nog att det beror mycket på vart man har fångat fisken(med cyanid eller ej,jag har ett 300 liters kar inte speciällt stort

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...