Gå till innehåll

Mitt i planeringen...


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Hejsan allihopan.

Just nu befinner jag mig mitt i planeringsstadiet. Ingenting har införskaffats ännu och fantasin flödar fritt. Måste bara säga att detta är en grymt bra sida!!!

Verkligen lärorikt att läsa igenom allt. Självklart kommer ett litet bidrag till siten på bankgirot innom kort.

Som sagt mitt i planeringen.......

Än så länge har jag kommit så långt att jag vet att jag vill ha ett 300 liters kar.

De fiskar som jag har fastnat för är Amphiprion ocellaris och Pterapogon kauderni. Har fått intrycket av att dessa är ganska bra nybörjarfiskar. Går det att hålla dessa i samma kar med framgång???

Vad vill dessa arter ha för inredning i akvariumet??

Clownerna vill väl ha någon form av anemon, vilken verkar de trivas bäst i??

Har kardinalabborren några speciella krav??

Tack på förhand!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag såg det simon......

Tråkigt!!!!

Vad är bäst........?

Att inte skaff några kauderni. (inte skapa efterfrågan)??

Eller skaffa ett par och göra sitt bästa för att försöka få paret att yngla av sig och hjälpa till att försöka täcka den efterfrågan som finns med fiskar uppfödda i fångenskap..??

Vad tycker ni??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Undvik anemoner. De är inga nybörjardjur om man egentligen överhuvudtaget ska skaffa dem. De finns inte heller i massor på reven och de tar vääääldigt lång tid för att växa - tillväxttakten är med andra ord vääldigt låg. Clowner klarar sig utmärkt utan anemoner - de hittar alternativ om du har lite mjukkoraller. Sök "anemon" här på forumet så får du mer info.

/Kaj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten fråga till.

Bottensand.......?.......min lokala saltvattenakvarist tyckte inte att man skulle ha någon annat än levande sten i akvariet.

Vad har ni på botten???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med jimmy angående kauderni.

När det gäller bottensand så finns det många åsikter om detta, men det är nog lätast att köra utan (i alla fall i början, du kan lägga i korallsand senare efter all algblomning om du vill).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Thanx boys!!

Självklart så kommer jag inte att köpa några fiskar alls förrän jag känner att jag har kontroll på allt vad saltvatten heter. Första året eller kanske åren kommer att gå åt till att försöka få igång ett riktigt bra system. Med koraller och annat. Det värsta jag vet är att veta att jag inte har gjort mitt bästa för att få fiskarna att överleva.

En sak har man iallafall lärt sig av allt man hör............................"när det gäller saltvatten så ha inte brottom".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...

Det var så sant som det är sagt =). Tiden syns inte men resultatet. En sak jag mer lärt mig är att lyssna på många sålla ut och få en andra tanke om de frågor som kommer. Det stämmer som många säger att det finns ett sätt för varje akvarist, vilket är bra för då lär man sig ännu mer om denna underbara hobby =).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...