Gå till innehåll

Svampar växer i korall?


Christer T

Rekommenderade inlägg

I min Clavularia växer en vit/transparant och en svart svamp. Mest på undersidan av stenen där inte Clavularian finns men delvis växer dom också över korallen. (Se bilder) Varför blir det så och vad kan man göra. Den svarta svampen ser lite märklig ut. Ser ut som det hänger sand i den. Kanske är det ingen svamp utan något annat?

sv-svamp-060113.jpg

vi-svamp-060113.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En svart ihålig varelse som växer rätt fort ................. hade växt sig så stor som den är nu kunde man se tentakler som vajade inne i en hålighet. Så det verkar leva något innuti den...?

Hmmm, efter den beskrivningen vet jag inte om jag törs gå och lägga mig ikväll..........:x

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Denna svamp kan vara lite olika i färgen mest med en blå nyans. Den är ganska snygg men en pest i akvariet då den växer över allt och kan kväva korallet. Den växer snabbt och kommer in i akvariet via levande sten. Tyvärr så sitter den hårt fast och är mycket svår att avlägsna. Jag har drivit en kamp mot den i flera år och börjar den tränga undan stenkoraller så avlägnas den manuellt. På ställen där den inte gör skada så får den växa fritt. Alla svampar är ju goda vattenreningsverk. De ända djur som förmår konkurera med den är vissa anemoner, Gallaxea och blåkorall inte ens Euphyllia förmår ta död på den. I Tyskland så använder dom saltsyra och sprutar direkt på den. Den dör då och blir vit och är lättare att ta bort. Denna metod har jag dock ej prövat själv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Denna svamp kan vara lite olika i färgen mest med en blå nyans. Den är ganska snygg men en pest i akvariet då den växer över allt och kan kväva korallet. Den växer snabbt och kommer in i akvariet via levande sten. Tyvärr så sitter den hårt fast och är mycket svår att avlägsna. Jag har drivit en kamp mot den i flera år och börjar den tränga undan stenkoraller så avlägnas den manuellt. På ställen där den inte gör skada så får den växa fritt. Alla svampar är ju goda vattenreningsverk. De ända djur som förmår konkurera med den är vissa anemoner, Gallaxea och blåkorall inte ens Euphyllia förmår ta död på den. I Tyskland så använder dom saltsyra och sprutar direkt på den. Den dör då och blir vit och är lättare att ta bort. Denna metod har jag dock ej prövat själv.

Gillar den alltså att växa undfer samma betingelser som stenkorallerna, dvs så ljust? Vet du varför det hänger samd i den? Har den något samband med Clavularian med tanke på att vi tydligen var flera som hade den tillsammans med Clavularia?

Mvh

Christer T

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja denna svamp är phototrof. Ju mer belysning desto brunare blir den- Vid mindre ljus så blir den blå och vid inget ljus alls vit. Den tolererar mycket låga ljusnivåer utan att dö. Jag tror detta beror på att den även är god filterare.

På stjärnpolyp stenar kan man hitta div. men den kan komma från nästan ingenstans. Om du bryter en minibit och lägger på ett annat ställe så växer den där. Tyvärr så äter mina svampätande kejsare inte den. Jag läste någon stans att den innehåller gift. Detta är en riktig överlevare!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...