Gå till innehåll

Invånare till 30 liters kar


Karl Einar

Rekommenderade inlägg

I en så liten burk, kan du kanske börja med ett clown par och en anemon. 

Kanske någon liten montipora eller acropora. Eller en sarcopython, men de kan bli ganska stora om de trivs.

Du skulle kunna ha några squampinnis (de har fina färger och är inte så stora) Chromis är också fina och inte så stora. Då kan du ha ett mindre stim... Räkna alltid ca 15L vatten per cm fisk... Antal fisk, beror också på filter, skummare och mängden sten som du har i... 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle det gå att ha gobys, istället för clowner?

Skulle zoanthids fungera? 

Är SPS koraller och anemoner en dålig ideé för en ny börgare?

 

Jag kommer att ha ett HOb filter och en liten cirkulationspump, men ingen skummare. Hade tänkt mig 3-4kg sten.

Låter det bra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, per.w said:

I en så liten burk, kan du kanske börja med ett clown par och en anemon. 

Kanske någon liten montipora eller acropora. Eller en sarcopython, men de kan bli ganska stora om de trivs.

Du skulle kunna ha några squampinnis (de har fina färger och är inte så stora) Chromis är också fina och inte så stora. Då kan du ha ett mindre stim... Räkna alltid ca 15L vatten per cm fisk... Antal fisk, beror också på filter, skummare och mängden sten som du har i... 

Jag tror det blev ett missförstånd någonstans?

Karl Einar skall ha 30 liter och Per skriver 15l vatten/cm fisk.
Det blir två cm fisk och ingen av de nämnda arterna passar i så litet kar.

En goby eller två och mjukkoraller eller LPS skulle jag föreslå till att börja med men då är jag själv ny och har inte startat mitt kar ännu så jag kan ha fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, det var rätt. 30L är akvariet på. Men 15L/cm är en rekommendation bara. 

Jag har sett många små burkar på 20, 30, 40L där man haft ett par clowner eller några Chromis eller liknande.. Det kan gå bra...

Själv har jag haft kejsare och kirurger på 15-20cm som gått i sumpen på 60L under flera dagar då de behandlats eller behövt lugn och ro... Brukar inte vara några problem. Men då ska de ju inte gå där någon längre tid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...