Gå till innehåll

Första fisken!

Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Ska om några timmar åka och hämta min första fisk,en Nemateleotris decora, och undrar lite om någon har några erfarenheter av den här? Och vad har era ätit för mat då?

firefish_purple.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bäst är att ha täckt akvarium. Svårt att säga hur högt de hoppar, men det är högt! smiley1.gif

Det är en ganska blyg och tillbakadragen fisk, bör hållas med likasinnande fiskar. De är inte särskilt känsliga för sjukdomar utan de flesta dör nog på mattan framför akvariet.

De är dock inte särskilt långlivade, 1-2 år får räknas som bra.

De äter alla sorters foder. Artemia brukar alltid vara populärt, mysis kan också funka om det inte är för stora mysis. En del vänjer sig också vid torrfoder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hum,när det kom till kritan så tog jag en annan fisk istället,fick bli en bicolor blenny...samt en putsarräka och en rörmask smiley17.gif

Har en fråga angående bicolor blennyn...äter den macroalger eller bara onyttiga alger? Finns det något lämpligt foder att ge den annars,antar att den inte käkar artemia?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppsan...tyckte jag tog så lite frusen artemia...nu är hela karet fullt av dem smiley3.gifHar sett honom ta en än så länge...verkar inte för sugen på att käka med mig hängande över honom. Well,one down,30 to gosmiley2.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Hans! Precis vad jag behövde veta...var rädd att han skulle mumsa i sig de små caulerpaplantorna jag har kvar...nu kanske han kan få simma runt i de2dl vatten som finns kvar i 40L sumpen efter all sten är ilagd

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste ju säga att han har lagt sig väl tillrätta i det nya karet...måste väl vara en av de mest lättfångade fiskar,är bara att lyfta snäckan och flytta honom dit man vill ha honomsmiley2.gif

aerie_t1.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo de är lättfångade, såvida de inte kryper in i nånting större och tyngre, min brukar gömma sig i en stor bit LS.

Att få ut den kan vara lite knepigt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...