Gå till innehåll

Haj i akvariet


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Hajar blir stora , även de mindre arterna blir så pass stora att det vore dumt att ha dom i akvarium, dom kräver utrymme och rör sig i sin naturliga miljö över ganska så stora områden(med undantag för några få arter). Min personliga uppfattning är att hajar överhuvudtaget inte ska hållas hemma i någons akvarium.

Det är betydligt enklare att tillgodose tex Clownfiskars behov än en hajs och kan man inte skapa en hyfsat naturlig miljö så bör man låta bli. Som sagt min högst personliga åsikt...intressant att höra vad andra tycker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själv ser jag det som en utmaning, Fast jag hittar tyvärr ingen literatur på området. Clownfiskarna man har är ju visserligen fina men dom har ju inget intressant beteende förutsatt att man inte lyckas med att få dom att leka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad jag har läst så är de små hajarna som möjligen kunde vara ett alternativ ruskigt tråkiga också. Ligger mest och slöar! Tycker som thomas att hajar hör hemma i havet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä men det jag menar är ju just det att du får enormt svårt att tillgodose en haj med det den behöver för att kunna leva efter sitt naturliga beteende. En Clown kan du ju med relativt små medel skapa en fungerande miljö för ,men jag är mycket tveksam om man kan göra det åt en haj. Visst en utmaning, men frågan är om det är värt den utmaningen. Själv så förbannar jag mig själv när något dör i mitt akvarium inte pga av pengarna som rinner iväg utan just för att det faktiskt är ett liv man ansvarar för. Jag har den inställningen att man inte bör hålla ett djur om inte dess livsbetingelser kan tillgodoses.

Jag håller med dig i sak om att det är en utmaning men med den utmaningen så följer också ett ansvar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Håller också med Thomas när det gäller hajar och andra djur av samma storlek(ex bläckfiskar) om man inte har möjlighet att bygga tillräckligt bra miljö. Det är sällan hajar är mingre än 60-70cm, och då rör det sig om bottenlevande (sovande) arter, vilket medför med automatik att akvariet hamnar på några (eller fler)meter i längd osv för att överhuvudtaget kunna stimulera deras rörelseförmåga och få dem att trivas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Atelomycterus Macleayi funkar i 1000L akvarium. behöver inte mer än 50cm höjd. relativt lugn bottenlevande haj. skaffa ordentlig skummare bara! vet att JR i täby fick lek på sitt par i en burk som mätte 300cmX100cmX40cm, så visst kan de trivas i "hemmamiljö".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...