Gå till innehåll

vatten PF med luftpump


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

http://reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid =190788

Verkar vara riktigt bra lösning. om man ska bygga en vatten PF så känns det som att den jag postade är den sompassar bäst för 300L< akvarier.

Jag undrar om det går att få tag på den lösning amerikanarna använder som kallas "kalkwasser", vad den består av och om det finns något man kan få tag på i Sverige som passar bra som substitut.

(jag är inte helt 100% på att jag förstår varför man använder sig av denna lösning men jag skulle gissa på att jag är ungefär 90% säker smiley2.gif. Skulle vara tacksam om någon förklarade grunderna så att jag förstår poängen med det)

Jag undrar även om det går att få tag på en "float switch" som inte racklar till ett rimligt pris någonstans, det finns säkert andra prylar som kan ersätta denna antar jag och isåfall vilka.

Finns det någon som använder sig av detta i Sverige?

__________________

If it can fail, it will

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kalkwasser är ju tyska och betyder just kalkvatten, så det är snarare ett tyskt uttryck än amerikanskt. :)

För att göra kalkwasser blandar du sötvatten med kalciumhydroxid. Svårare än så är det inte. Kalciumhydroxid finns nog att köpa på många ställen. Jag har ett par burkar stående på hyllan här.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt försök att få mer registreradesmiley2.gif

Vore tacksam om någon kunde förklara varför man använder kalkvatten? Har fattat det som att det är för att höja Ca-halten,är jag helt ute och cyklar då?

__________________

MVH Samuel

- Läst mycket som KAN vara rätt men vet väldigt lite som ÄR rätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Främst är det väl för att höja kalkhalten ja. Samtidigt så höjer du PH... och ersätter avdunstat vatten.

Kalkwasser är som calciumreaktor fast utan en massa teknik. Mkt billigare, fast lite mer manuellt jobb.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm...*kuggarna börjar falla på plats*

Är kalk Ca? *önskar jag gått Kemi B*

Finns det någon begränsning på hur mkt kalk man kan lösa i kalkwasser? Har ju bara typ någon halvliter avdunstning i veckan,blir ju inte så mkt kalkvatten då om man ska satsa på det... kanske bättre att köpa någon Ca-buffer som man då kombinerar med bikarbonat(på olika dagar) för att få ordning på de värdena?

__________________

MVH Samuel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man vill göra det lätt så kan man väl säga att kalk, calcium och Ca är samma sak ja.

Kalkwasser blir mättat med calcium, det blir lite mjölkaktigt kvar i botten av behållaren. Spara detta och fyll på med nytt färskvatten så löser det upp sig nästa gång.

Vill man få i mer calcium i samma mängd vatten går det att tillsätta små små mängder syra i vattnet för att sänka PH, och då löser sig än mer calcium. I USA använder sig många av vinäger detta. Jag har dock ingen egen erfarenhet av detta.

I ett så litet kar som ditt kommer nog inte calciumbehovet vara så värst stort. Jag tror du kommer klara dig bra med kalkwasser. Köp ett test och se till att du håller dig kring 425 i kalkhalt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för infon dykarn! Nu står Ca-test,bikarbonat,kalciumhydroxid och en petflaska på inköpslistan...tråkigt att inte CSNhar ett speciellt saltvattensakvariebidrag

__________________

MVH Samuel

- Läst mycket som KAN vara rätt men vet väldigt lite som ÄR rätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dykaren du kan väl tipsa mig var man köper Calcium Hydroxid, förutom Apoteket som tar 89:- för 50g.

Skulle vilja ha 1 kg på en gång

__________________

Bengt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...