Gå till innehåll

Banggai abborrar med yngel igen...


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Hur gick det förra gången då? Några erfarenheter att dela med sig av?

Jag har två par som leker med jämna mellanrum. Tidigare höll hanarna äggen i högst ett par dagar, sen blev de för stressade av det andra paret.

Nu är paren åtskilda och senast höll hanen äggen i närmare två veckor. Jag kunde se ögonprickar på äggen... men av okänd anledning så behöll han inte dem.

Till den här gången har jag ökat utfodringen ytterligare. Jag antar att det bör vara en ganska fet fisk för att klara av att gå utan mat i drygt tre veckor.

Och jag hade lek natten mellan fredag och lördag...

nu får vi se vad som händer..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte riktigt hur länge hanen har gått den här gången ,han har hållit sig gömd ett bra tag och nu när jag såg honom så var munnen vidöppen och jag kunde också se ögon prickar så jag gissar att han har gått ett tag.

Har matat dom med rejäla bitar ett bra tag nu så att han ska orka gå hela tiden ,tidigare så har han ju förmodligen svalt dom eller spottat ut dom för tidigt.

Är det någon av er som har sjöborrar,tydligen så lever ju ynglen bland taggarna till att börja med för att få skydd. Någon som vet om det ska vara någon speciell sjöborre?

Hur som helst så har han aldrig haft dom kvar så här länge förut...bara att hoppas-

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Diadema-sjöborrarna tror jag funkar bra. De med långa taggar... svarta eller rödbruna.

Jag har haft tidigare, fångade i medelhavet. De dog efter ett par månader. Tror de vill ha lite kallare vatten.

Jag har dock sett en del som gjort konstgjorda sjöborrar genom att sticka in en massa grillpinnar i en liten bit levande sten. Ska tydligen funka.

Ynglen kan även gömma sig bland koraller och liknande..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har som sagt begränsad erfarenhet... men jag har inte märkt att de skulle ge sig på koraller. Dock kan de lätt knuffa omkull en hel del....

Kalkalger är därmot godis för sjöborrar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har sett i flera odlingsartiklar att de gör en artificiell sjöbore av tunna blommpinnar nedstuckna i nåt lämpligt material som jag tyvärr inte mins. Kanske ett tips bara

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag har också sett det ...men man vill ju att det ska vara på "riktigt" smiley1.gif Men man får väl kanske knåpa ihop en arteficiell rackare då.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte prova att ladda upp bild...

bilden på den blivande pappan kommer här... han har hållt äggen i lite över 10 dagar nu..

Han är väldigt svår-fotograferad nu jämfört med normalt.

dykaren_Bangaii-pappa.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

KUL, jag har själv skaffat 2 st Banghaii men vet ju ej om de är av olika kön än.

Tyvärr är Striatusen lite revirhävdande så de håller sig inne i revet om det inte är matningsdags.

Vore ju väldigt kul om det blidde något av mina med.

Några speciella tips att dela med er av?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Zacke,

artbeskrivningen här på Saltvattensguiden är lite uppdaterad vad det gäller Bangaii nu.

Speciella tips vet jag inte direkt. Det är ganska skygga fiskar, men mycket glupska. Mata gärna mycket och ofta. Jag matar med mysis (fryst och levande), berikad fryst artemia, plankton och hackad makrill. Sen har jag ett helt gäng putsarräkor som bidrar med ytterligare föda. smiley1.gif

Det är svårt att se skillnad på hane och hona. En grej som kan skilja är hakan. Honan har oftast rakare haka... medans hanen kan ha en liten utbuktning där.... men när de försöker imponera på varandra så blåser båda könen upp sig ganska bra. De ger även ifrån sig ganska höga knorrande ljud då.

Om dina fiskar är tillräckligt gamla för att vara könsmogna så kommer två hanar att slåss. Kommer fiskarna överens så är det antingen ett par eller två honor. I alla fall enligt vad jag har läst mig till.... min egna erfarenhet är dock att honorna är minst lika aggresiva som hanarna.

Och min ena hane har hållt ägg/yngel i 17 dagar nu. Han börjar bli väldigt smal... men det är bara en fråga om dagar innan han släpper ynglen nu. SPÄNNANDE!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ni skulle kanske ta och fiska upp den så att den släpper ynglena nu och lägga över dom i ett annat akvarium och mata med de minsta kräft djuren ni kan fram bringa. så gör min granne och han har fött upp många kullar.

tror inte ni behöver vänta så länge som 17 dagar det är bara risk att det blir lite extra mat åt annan fisk i karet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...