Gå till innehåll

Matvägrande kopparband


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Hmm han verkar inte vilja äta någonting jag misstängte att jag kanske hade för lite levande sten men han i butiken påstod att det skulle inte vara några problem har ca 20 kilo i ett 222 liters

Har försökt med fryst artemia , cyklops, frystorkade tubifex verkar inte vilja äta någonting.

Har nafsat nån gång på min stora rörmask bara han i butiken hävdade att han skulle glufsa i sig alla mina glasrosor som jag har miljoner av typ men han har inte ens luktat på dom.

Vad göra han går nog snart bort verkar det som

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Försök med mysis, det kan funka ibland. Har även hört om pincetter som äter röda mygglarver, men det är egentligen inte riktigt bra för saltvattensfisk.

Prova även med blåmusslor, det lär funka på en del pincettfiskar.

20kilo sten är absolut för lite för att fisken ska klara sig på djur som lever i stenen. Jag har nog närmare 150kg och behöver ändå mata min pincett en hel del..

Köp aldrig en pincett innan du har sett den äta i butiken. Det låter även som du fått ganska dåliga råd från din handlare... låt dem veta det!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

man ska väll inte lysna så noga på vad dom säger i butiken utan kolla upp först vilken fisk man vill ha och ta reda på fakta men det är altid roligt med impuls köp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En avgörande faktor är väl också hur länge du haft fisken, är den bara ett par dagar gammal i akvariet så kan det ju bero på att den är i ny miljö???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm skulle igentligen ha en gul kirurg som jag sen märkte att den var ju rätt mycket dyrare sen tyckte han i butiken att jag skulle köpa denna för att jag tyckte denna var snyggare ochså.

Har inte haft honom så länge typ en vecka nu.

Har lärt mig nu att inpuls är ofta död fisk!

får hoppas på det bästa. Nej att min levande sten skulle räcka det förstod jag ochså vilket jag sa till butiken men då sa han att dom åt artemia där så det var inga problem med det och glad i hågen köpptes han och han verkar må bra annars simmar runt lite här och var och verkar inte det minsta stressad. sen att maten kan glida förbi munnen utan att han gör något för att försöka äta den är ju lite konstigt är rädd för att jag matar för mycket nu så jag får nitrit i skiten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är det rätt tid för att fånga mysis (i alla fall här uppe i norr) och de är enligt mina erfarenheter en av de bästa metoderna mot matvägrande fiskar

jerker

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Levande mysis fungerar säkerligen...

Men förr eller senare måste man ju ändå vänja över dem till fryst foder...

Finns det mycket mysis vid västkusten nu? Någon som vet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att det låter märkligt att handlaren tyckte att du skulle köpa denna i stället för gul kirurg. (eller har jag förstått det fel?)

Kirurgen köper man ofta för att den gör mycket nytta i akvariet (äter alger), pincettfisken äter i princip inte alger överhuvudtaget utan plockar mat från levande sten (rörmaskar + annat)och glasrosor (när den känner för det :-).

Därför menar jag att det var konstigt att handlaren sa att du skulle köpa denna fisk i stället fö kirurgen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så nu var han död !!

typiskt hur stor del har handlaren och vad har han för skyldigheter när det gäller sånt här? när dom påstår att dom äter si och så och så gör dom inte det. får väll köpa min kirurg sen istället vill fan inte ha fler fiskar till att dö pågrund av handlares fel.

Hade 4st ocelaris innan så köppte jag en ibli dvärgkjejsare som så bra ut han inte mer än hem med den så hade den värdens sjukdom med sig dog själv inom ett dygn och 5 dagar senare hade sjukdomen tatt ocelaricarna ed sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har fångat mysis på västkusten. Finns mängder på vissa ställen. Helst ska det vara lite stenigt och med en del algväxt... där har jag hittat mest iaf.

Och det finns säkerligen en risk för sjukdomar och annat. Jag bedömmer dock denna som ganska liten. De flesta parasiter och dylikt som finns i våra vatten trivs nog inte allt för bra i 27-28 gradigt vatten. Men riskfritt är det alltså inte.

En pincett bör klara sig mycket mer än en vecka utan att äta. Det tar nog minst 2-3 veckor innan de svälter ihjäl. Om fisken åt hos din handlare (?) så kan det kanske varit något annat som orsakat döden? Hur länge har ditt akvarium varit igång? Har du mätt vattenvärderna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina vattenvärden är bra har varit igång ca 6 mån har andra fiskar som trivs alldeles utmärkt mina skivanemoner frodas bra och kan inte förstå vad som skulle varit fel i sådanafall.

Har haft han ca 1 och en halv vecka i slutet var han tunn som ett papper han verkade må bra annars inga tecken på sjukdom eller så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns två troliga alternativ som jag ser det.

Fisken kan ha fångats på olämpligt sätt gjort den dödsdömd. Cyanid kan vara en möjlighet.

Den kan helt enkelt ha gått för länge utan ordentligt med föda. Även om du matat ordentligt är det inte säkert att fisken kan tillgodogöra sig föda igen. I naturen äter de 12-14 timmar om dagen... hela matsmältningssystemet kraschar efter ett tag om de får gå helt utan mat..

Dock måste jag säga att det låter oroande att clownerna och en Eibli-kejsare dog. Clowner tillhör de tåligaste fiskarna. Om de var i bra kondition så borde de kunnat stå emot sjukdomen mycket bättre... så det kan kanske finnas någon annan felkälla i ditt akvarium. Men jag vet inte vad...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

med UV borde väl nästan inga sjukdomar uppstå? jag har inte haft några problem så länge jag körde UV.

Chelmon rostratus ska enligt min erfarenhet vara bland de första fiskar man slänger i burken. så de i lugn och ro kan "lära sig" äta utan att bli störda av typ kirurger och andra "hetsätare".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är sant att Chelmon Rostratus kan ha svårt att konkurrera med kirurger och liknande... men jag skulle inte vilja säga att det är en av de första fiskarna man ska släppa ner i karet. De är för känsliga för det.

De bör bara gå i väl etablerade kar och tillsammans med relativt lugna fiskar. Annars kommer de få det svårt att hävda sig.

UV hjälper bara mot en del sjukdomar. Inte alls mot andra... och UV har ingen direkt verkan på vattenkvaliteten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan tillägga att clownerna hade gått i karet några månader sen när iblin köpptes in så havererade hela karet av vita prick.

Sen körde karet utan fiskar endast levande sten ca 2 månader innan 1st 4bandad fröken köptes in vilken har gått utmärkt i flera månader då djävulen och den copparbandade köpptes in djävulen mår aldeles utmärkt fortfarande liksom frökenfisken.

alla polyper och skivanemoner mår aldeles prima har kollat alla mätvärden vad folk här har sagt till mig innan och inget är onormalt.

Kör med 2 invendiga skummare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr är det bara att konstatera att cirka 50 procent av de rostratus som importeras matvägrar medan 50 procent fungerar ganska bra.

Små exemplar har lättare att anpassa sig till ett liv i akvarium än större.Detta är ungefär samma debatt som den om Gonoporor,Pincett fiskar tillhör de arter som har ganska dåliga odds att klara sig en längre tid.

Skall du köpa en rostratus se då till att den äter i butiken, gör den inte det skall du inte köpa den.

Per

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...