Gå till innehåll

Hjälp-Vita prickar


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Hjälp, ser att mina Kirurger håller på att få vita prickar. Hur farligt är det? Vad ska jag göra för att få bort prickarna? Ska jag ta fiskarna till ett karantän akvarium? Känner mig helrädd att hela populationen ska bli drabbad.

Mina vatten värden

ca 460

mg 1340

nitrat/ nitrit 0

KH 12

Mvh Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör med UV-C

Se om du kan låna nånns tills du köpt ett själv.

Men jag har fått detta ibland men det har försvunnit utav sig själv utan att jag kopplat in min UV-C

Oftast bryter detta ut då man har nån stress i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det kan bli så t ex om du har varit och rört nere i sanden om du har nån eller någon ny fisk i karet. använd uv c om det inte försviner.

tror att vita prick (oudinium) tror det heter så..)finns latent i akvariet i ex sanden, så möblera varsamt.

MVH ROBERT

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Danne, Jag skulle nog försöka att plocka upp dom och stoppa dom i ett sjukkar och behandla med koppar. Jag fick odinium i min förra burk och det slutade med alla fiskar utom min sandvändare dog, 3-4000:- åt skogen. Jag lyssnade på en del som jag trodde visste något, de rekomenderade mig att ta det lugnt och låta alla fiskar går kvar.... Nej får jag denna sjukdom igen så åker firren/firrarna upp! Uv-c är ju förstås bra men det hjälper ju bara mot de frisimmande parasiterna, har fisken redan fått odinium så är det försent med Uvc. Eländet spred sig till alla fiskarna på mindre än en vecka. Jag provade även att behandla i karet med s.k. revsäker medicin, totalt verkningslöst skräp!

Jag hoppas att det ordnar sig för Dig! Ibland kan det ju vara en "mild" form av prick som ger med sig av sig självt.´

Glömde tillägga: Odinium ser ut som massor av små små vita prickar som sitter tätt. Vanlig prick är lite större prickar som oftast inte sitter tätt. Vet inte om du förstår vad jag menar men sök lite på nätet om Odinium så hittar Du nog lite bilder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De parasiter som sitter på fisken lever inte länge utan släpper sporer som bildar nya parasiter, dessa kan tas med UV.Dock är det viktigt att ha väldigt stor kapacitet på UV anläggningen om man vill bota Odinium eller Chryptocarion och det är lättare i akvarier utan mycket inredning, och det är bara möjligt i ganska tidiga stadier innan fisken blir försvagad av parasiterna, då är det bara koppar i ett karantänsakvarium som hjälper.

Per

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla svar. Ska beställa en uv-anläggning snarast. Hur stor bör den vara? har ca 650 liter vatten totalt. Har även funderat på ozon, kan det även hjälpa till att få ett bra vatten? Skummaren jag använder är en aquacare 2000v. Var kan man köpa ovanstående produkter till rätt pris?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

36watt é la att föredra så att man har det för kommande akvarium.

Gäller bara att den har rätt flöde igenom den inte för högt å inte för långsammt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...