lasse_001 Postat 25 januari 2006 Postat 25 januari 2006 Hej, har hittat denna DIY-reaktor. Skulle vilja höra era komentarer, bra-dåligt med denna konstruktion. Citera
uffe2 Postat 25 januari 2006 Postat 25 januari 2006 Jag skulle nog köra pumpen åt andra hållet, så som Schuran gör.Blir inte så mycket rester av substrat, kalk och annan skit i pumpen då. Citera
Robbygg Postat 25 januari 2006 Postat 25 januari 2006 Finns det någon bild på hur den ser ut ihopbyggd? Samt någon referens på hur den funkar? Citera
lasse_001 Postat 25 januari 2006 Författare Postat 25 januari 2006 Det är tänkt att sitta ett filter(typ blå matta) innan pumpen suger tillbaka "kalkvattnet". Sidan där "bygget" finns www.melevsreef.com/dj88.html Citera
lasse_001 Postat 25 januari 2006 Författare Postat 25 januari 2006 Två bilder från DJ88´s kalkreaktor Citera
Robbygg Postat 25 januari 2006 Postat 25 januari 2006 Hmm nu börjar man få seriösa planer på att svänga ihop en sådan här, har en hel del plexi och pvc liggandes här hemma. Det ser inte allt för svårt ut iheller. Undra om det kan funka!? Citera
uffe2 Postat 25 januari 2006 Postat 25 januari 2006 Okey !Nu när jag ser bilderna, så ser jag bättre hur reaktorn fungerar.Jag tror att det är ett helt okey DIY projekt.Följande saker ser bra ut, tycker jag:- Stor volym med granulat => mycket calsium per dygn, lågt vattenmotstånd- Överbliven CO2 gas dras runt med pumpen och in i granulatkammaren igen- Placeringen av utvatten är placerat, så att minimal mängd CO2 följer med ut i vattnet => Hög verkningsgrad på tillförd volym CO2- Vattnet kan lätt cirkulera mellan pump och kammareDrag gärna utvattnet direkt in i skummaren för att minska mängden CO2 i vattnet och för att höja PH-värdet.En annan bra ide kan vara att placera en gasreduktionskammare efter rektorn.Denna kammare ska reducera CO2, öka PH-vädet yttligare och få bort vissa utfällningar av kalk och div. granulatresterKolla på GroTech gasreduktionskammare HKR-GRK1Det är tänkt att sitta ett filter(typ blå matta) innan pumpen suger tillbaka "kalkvattnet". Sidan där "bygget" finns www.melevsreef.com/dj88.html Citera
lasse_001 Postat 25 januari 2006 Författare Postat 25 januari 2006 Kolsyran passerar först den bakre filterkammaren och sedan ut i fritt vatten =stiger till toppen och återanvänds. Den lösta kolsyran=lågt Ph går ner genom den främre kammaren och är då förhoppningsvis förbrukad= ingen gas ut ur reaktorn. Verkar i mina ögon en logisk och effektiv metod att göra kalkvatten. Kanske bygga en bubbelräknare och slippa lita på "klockorna". Citera
uffe2 Postat 25 januari 2006 Postat 25 januari 2006 Jag tror inte att all CO2, som är löst i vattnet, förbrukas i den främre kammaren.Du kanske slipper synliga CO2 bubblor i utvattnet, men du kommer att få lite CO2, som är löst i vattnet, i utvattnet.Det är denna CO2 som man bör driva ut ur utvattnet, innan den hamnar i karet.Tänk på en halvfull Ramlösa och skaka flaskan utav bara helv....te => Hokus pokus: Du har gjort en gasreduktionskammareKolsyran passerar först den bakre filterkammaren och sedan ut i fritt vatten =stiger till toppen och återanvänds. Den lösta kolsyran=lågt Ph går ner genom den främre kammaren och är då förhoppningsvis förbrukad= ingen gas ut ur reaktorn. Verkar i mina ögon en logisk och effektiv metod att göra kalkvatten. Kanske bygga en bubbelräknare och slippa lita på "klockorna". Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.