Gå till innehåll

Vilken fisk är den bästa macroalgätaren?


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

PÅ endast 2 veckor översållas mina levande stenar med makroalger trots att jag rensar ur "allt". Dessutom så sitter dessa alger ganska hårt på stenarna vilket innebär att man måste "hålla emot" när man drar bort algerna. Jag har aldrig lagt i några alger, de har kommit av sig själv.

FINNS DET NÅGON FISK SOM KAN TA MITT JOBB ATT RENSA AKVARIET PÅ DESSA MACROALGER? NÅGON SOM VET?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför gillar du inte makroalger? Det finns många vackra makroalger och många som skulle vilja se dem i sina kar - åtminstone en del av dem.

Kirurgfiskarna tror jag är de effektivaste makroalgätarna.

Jag har trådalger, vilket är en annan sak - även om de är långa. Det är inte vackert och ska bort, men där hjälper inga kirurger - och ingen annan fisk jag känner till. Bättre vatten är det som hjälper - och att odla makroalger (Caulerpa av olika sorter), vilket jag ska göra i ett sidokar. Makroalgerna konkurrerar då ut trådalgerna i huvudkaret.

Mitt svar på din fråga är alltså kirurgfiskar.

/Kaj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag anser att Acanthurus-kirurger käkar rätt duktigt med "grövre" alger. men de behöver ju lite svängrum och kan vara ganska aggressiva. trådalger får man lätt bort med sniglar, blennider och Zebrasoma-kirurger. Så har jag gjort iaf...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...