Gå till innehåll

Bränna upp stenkoraller med ljus


uffe2

Rekommenderade inlägg

Jag flyttade upp flera stenkorall-fraggar från botten på karet (65 cm djupt) till en plexiglas-platå 30x30 cm i karet.

Denna platå kan jag sätta på vilken höjd som helst i karet.

Nu undrar jag hur mycket ljus man ska ha på stenkoraller ex acroproer, montipoer m.fl. för att maximera tillväxten ?

dvs Hur högt ska jag sätta plexiglas-platån ?

Jag har 2x54 W T5 och en 400 W MH och dom sitter ca 10 cm från vattenytan.

Vad händer om jag sätter platån 15 cm under vattenytan ?

Bränner jag sönder korallerna då ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är stor risk att du gör det!

Ta det försiktigt och flytta upp dem lite gradvis om du vill ha dem högt. Men det kanske inte behövs.

Beroende på vilken sort och vad den har stått i för ljus förut. Behöver en Montiopora inte mycket ljus tycker jag du kan låta dem stå längre ner i akvariet.

Tillväxten beror på så många faktorer, ljuset är bara en. Vattenkvaliteten, dvs hur näringsfattigt vattenet är påverkar också tillväxten otroligt mycket på SPS koraller. Så ser du till att ha klart och rent vatten så kan du placera en sps korall i princip vart som hellst mellan ytan och bottnen under en 400 wattare i ditt kar. Som bonus kommer du troligen ocksåatt få olika färger på samma koral beroende på hur mycket ljus den får.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tjo norberg

Jag har löst mitt akvarium på samma sätt som du med uppbyggnad och cirkulation under stenarna.

men min skummare skummar inte som jag vill vad kan det bero på

jag har en del detritus...

jag fyllde på ca 20 liter saltvatten därför jag plockade ur en massa faxekalk

jag undrar om jag kan suga upp skiten o byta ca 20 liter vatten i dag med utan att korallerna tar skada.

skummaren skummade i går efter vattenpåfyllningen o omrörningen av skit men jag vill ju att den ska skumma bättre känns inte som den är effektiv kanske jag behöver bättre cirkulation i karet så det inte blir liggandes skit på botten????

svar på detta från alla kunniga tack....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag flyttade upp flera stenkorall-fraggar från botten på karet (65 cm djupt) till en plexiglas-platå 30x30 cm i karet.

Denna platå kan jag sätta på vilken höjd som helst i karet.

Nu undrar jag hur mycket ljus man ska ha på stenkoraller ex acroproer, montipoer m.fl. för att maximera tillväxten ?

dvs Hur högt ska jag sätta plexiglas-platån ?

Jag har 2x54 W T5 och en 400 W MH och dom sitter ca 10 cm från vattenytan.

Vad händer om jag sätter platån 15 cm under vattenytan ?

Bränner jag sönder korallerna då ?

Jag brände flera Acroporor när jag samtidigt rengjorde glaset till min armatur (2x250W) och började med ozon. De fick plötsligt mer ljus än tidigare, utan att jag flyttat på dem, och brändes därför. Det var speciellt de som var närmast ytan som påverkades.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...