Gå till innehåll

Vad är det som händer?


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Har den senaste tiden haft problem med en massa prickar på olika fiskar. Tror jag fått ordning på det ganska bra nu genom att ha sänkt salthalten och kört UV lampor. Men nu börar vissa tappa färg och clownerna ser ut att ömsa skin.smiley19.gifPlockade upp en död idag och även en död kejsare. En annan som jag ej kan namnet på är spårlöst försvunnen. Totalt har 6 st gått åt den senaste tiden. Om det här fortsätter är det nog snart tomt i karet. I affären säger de sänk salthalten och kör med UV. Alla värden är ok. De sa i affären att mitt ph på 8,2 och kh på 9(taget på em) är lite lågt men inte fan ska allt dö för det. För så lågt är det ju inte.....

Jobbigt som fan när man inte kan göra nått bara gå och titta om man ser något nytt lik... Nu känns det som om jag skulle kunna sälja hela skiten för en femhundring....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du kollat fosfater ?

Ev Vattenförgiftning, det skiten syns ju inte på tester.

För mig så hade en skruvbricka rasat från lys armaturen,,

"När du prövat allt som kan vara fel börja då kolla saker du inte tror det e fel på" så sa min far till mig när mina firrar började och dö.

Ge inte upp,alla som kör salt åker dit någon gångsmiley2.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köper inte det där med att sänka salthalten och UV. Det hanterar symptomen möjligtvis - dvs pricken - men inte orsaken till pricken. Orsaken till pricken är inte att du har för hög salthalt eller att du inte kör med UV. Orsaken är att något får fisken att må dåligt och DÅ, när fisken är försvagad, dyker parasiterna upp. Det är egentligen samma sak med människan. Baciller och skit finns i luften hela tiden, men det är först när organismen är försvagad som bacillerna får en värd den klarar av att parasitera på. Vissa tar Alvedon eller nåt för att komma åt symptomen feber eller huvudvärk t ex. Själv ökar jag dosen vitaminer, stärker organismen och låter kroppen ta hand om problemet. Jag ser på det här med prick och andra sjukdomar i akvariet på samma sätt. Och när det gäller prick är mitt absoluta spontana svar: Förbättra vattenkvalitén! Skaffa en bättre skummare t ex. Se efter vad du kan göra för att förbättra vattenkvaliteten. Det är mitt råd.

/Kaj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur låg salthalt har du nu? Vad har du för slags reningssystem? Är det i princip bara fisk i akvariet så brukar det gå att sänka salthalten lite grann, men har du invertebrater kan det ge motsatt effekt... Kan det vara något giftigt som dött och sabbat vattnet med sitt gift?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dock kan ju pricken visa sig i samband med en flytt tex, och då tror jag sänkt salthalt kan vara ett sätt att hålla parasiterna i schack medan man börjar stärka sin nya fisk i ett förhoppningsvis bättre akvarium än den kom från.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du kollat Nitrit och nitrat?

Jag är helt inne på Kajs linje.

Nya fiskar får ofta lite prick eftersom de blir stressade och försvagade under transporten. Det brukar försvinna ganska snabbt om fisken får rätt förutsättningar i sitt nya akvarium.

Jag har även varit med om att fisk fått prick efter flera månader i akvariet, UTAN att man tillfört något nytt som kan fört in smittan. Min slutsats är alltså att det finns hela tiden latent i vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...