Guest Gäst Postat 1 februari 2004 Dela Postat 1 februari 2004 Hej alla saltvetare...Jag är på jackt efter en bökande fisk.. eller annat trevligt djur som bökar i sanden. Har korallsand ca 3-5mm kanske 4-6 cm djupt. Skulle villja ha en aktiv varelse som vänder runt detta så inga matrester glider ner och ligger och blir nitriter... Har ni några tips... Jag har en hel hop med olika koraller så han/hon får inte va hungrig på sådant... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest Gäst Postat 1 februari 2004 Dela Postat 1 februari 2004 Vad tror du om denna?https://www.saltvattensguiden.se/fiskar_artikel_visa2.a sp?NR=116&KAPITEL=Gobies Jag har inga egna erfarenheter av den, men planerar att kanske skaffa mig en. Jag kommer att ha stor del sandbotten i mitt pågående bygge. Men jag hör gärna andra förslag jag också. MVH Magnus Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest Gäst Postat 1 februari 2004 Dela Postat 1 februari 2004 Hej, Valenciennea puellaris är en gobie som silar sanden genom gälarna och äter matrester, har för mig att den kallas Grusvändar gobie. Den är jättefin och har en härlig personlighet! Äter dessutom inte koraller. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest Gäst Postat 1 februari 2004 Dela Postat 1 februari 2004 Jag har en lika ovan, mycket kul lite krabat, har överlevt 4kvareibyten, odinium i burken, kopparbehandling mm. Han tål ALLT! kan rekomendera denna lilla firre varmt! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest Gäst Postat 1 februari 2004 Dela Postat 1 februari 2004 Vad kör ni för sandstorlek med dessa firrar? Senaste nummret av reefkeeping har en artikel om dessa fiskar. http://reefkeeping.com/issues/2003-09/hcs3/index.htm Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest Gäst Postat 1 februari 2004 Dela Postat 1 februari 2004 Vi fick en grisig firre av aguaria. En gylta på 15 cm som slänger sten omkring sig. Den största han kånkade runt på vägde 450 gram när jag vägde den sen:-) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest Gäst Postat 1 februari 2004 Dela Postat 1 februari 2004 Låter som en Novaculichthys taeniourus http://www.liveaquaria.com/product/prod_Display.cfm?siteid=2 1&pCatId=314 Har bara sett en sådan en gång, men det var häftigt att se hur den lyfte och kastade omkring stenar och korallbitar. För säkerhets skull kanske det är klokt att ha akvariet gjort av laminatglas om man har en sådan och en del hårda stenar... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest Gäst Postat 1 februari 2004 Dela Postat 1 februari 2004 Jag har en goatfish anställd som städare.Han är inte vacker, men han jobbar hela tiden. Med sina långa mustacher krattar han runt i sanden - djupt ned - och hittar han nåt tvekar han inte att köra ned hela huvudet. Han rör upp i alla små skrymslen. Skit kan omöjligt samla sig någonstans. Han är inne i alla håligheter i och bland stenarna. Jag kan med gott samvete rekommendera att ni anställer någon av hans släktingar som städare. När jag dök i Röda Havet i våras såg jag såna här som jobbade i team på 5-10st plöjande genom sanden. Klart jag köpte en sådan när jag såg den på Zoogiganten. Läste någonstans att den här och fågelgyltan (som jag också har) kan ses ihop på reven på varsin sida om t ex en korall där de hjälper varandra att jaga ut småkryp. Det har jag dock inte direkt lagt märke till i mitt akvarium. /Kaj Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest Gäst Postat 1 februari 2004 Dela Postat 1 februari 2004 Jag har precis köpt en Valenciennea strigata och den är en jäkel på att sila sand. Problemet är dock att den inte har några betänkligheter var den spottar ut sanden... korallerna blir ju nästan begravda. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest Gäst Postat 1 februari 2004 Dela Postat 1 februari 2004 Nej, vårt gyltmonster ser inte riktigt ut som den på bilden. Han ser nästan lite förväxt ut och är ljusgrå och vit och har inga fenor som utmärker sig särskilt, däremot är varje fjäll tydligt markerat. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest Gäst Postat 1 februari 2004 Dela Postat 1 februari 2004 Men nu måste jag ta upp min fråga igen! Hur klarar sig dessa fiskar med tex krossad korallsand som många har. Är inte den sanden/gruset för vasst för gälarna? Ni som har dessa botten bökande firrar, vad har ni för san? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest Gäst Postat 1 februari 2004 Dela Postat 1 februari 2004 Gabbi, jag skulle ändå tro att det är en drakgylta ni har. De har bara de där speciella fenorna när de är mindre... efterhand som de växer liknar de mer o mer en vanlig gylta. Och din beskrivning passar in alldeles utmärkt på en drakgylta. /Hasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest Gäst Postat 1 februari 2004 Dela Postat 1 februari 2004 Valenciennea puellaris kanske inte funkar då jag har ganska så grov korallsand... ca 3-4 mm inte som den på Melina bild som ser ut att va max1mm... Jag har även en algätande gobi så jag vet inte om dom kan samsas.. men den där goatfishen som Kajjtalade om är den ovanlig.. finns den att få tag på ex i örebro eller annan stad i min närhet (västerås) någon som vet?Tack för alla entusiastiska svar =) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest Gäst Postat 1 februari 2004 Dela Postat 1 februari 2004 Getfiskar är ganska vanliga, men de är inte särskilt eftertraktade. Det borde inte vara några problem för dina handlare att ta hem en om du ber dem. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest Gäst Postat 1 februari 2004 Dela Postat 1 februari 2004 Jag kör med 2-3mm korallsand o det funkar fint! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest Gäst Postat 1 februari 2004 Dela Postat 1 februari 2004 Bli sugen men jag har ganska grov sand ca.6-8mm har runt 10liter i mintank som e 200liter. Kan jag blanda upp den med finare sand eller sätter den i halsen då? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest Gäst Postat 1 februari 2004 Dela Postat 1 februari 2004 Jag kör med ganska tunn sand-1mm //Beppe Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest Gäst Postat 1 februari 2004 Dela Postat 1 februari 2004 Ingen som vet om man kan blanda upp ganska grov sand med finare sand typ 2-3mm har nu ca. 6-8mm. För att kunna ha en sand vändare?!?! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest Gäst Postat 1 februari 2004 Dela Postat 1 februari 2004 tror ni att fisken skulle skada sig av fel kornstorlek?? hur funkar det då i havet där ingen sorterat sanden ? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest Gäst Postat 1 februari 2004 Dela Postat 1 februari 2004 Tjena Jag har har en puellaris, dock har jag 1-2 mm tjock sand. Följden blir att det ryker i hela akvariet. Katastrof, dessutom är fisken omöjlig att ta upp. Se upp!! Tips på andra sand rengörare tas tacksamt empot. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest Gäst Postat 1 februari 2004 Dela Postat 1 februari 2004 Jag har haft 1mm sand tidigare men tycker att det gärna "Yr" runt i burken och lägger sig på koraller mm. Men för att svara på din fråga Christian så köpte jag min på akvarielagret i Stockholm. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest Gäst Postat 1 februari 2004 Dela Postat 1 februari 2004 Men visst är det som du säger Nicklas, man måste trixa lite med cirkulationen så att sanden ligger där den ska. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.