Gå till innehåll

Vem ska få bo hos mig?


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Hej alla saltvetare...

Jag är på jackt efter en bökande fisk.. eller annat trevligt djur som bökar i sanden. Har korallsand ca 3-5mm kanske 4-6 cm djupt. Skulle villja ha en aktiv varelse som vänder runt detta så inga matrester glider ner och ligger och blir nitriter... Har ni några tips... Jag har en hel hop med olika koraller så han/hon får inte va hungrig på sådant...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Valenciennea puellaris är en gobie som silar sanden genom gälarna och äter matrester, har för mig att den kallas Grusvändar gobie. Den är jättefin och har en härlig personlighet! Äter dessutom inte koraller.

Närbildgobie_orig_SE.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en lika ovan, mycket kul lite krabat, har överlevt 4kvareibyten, odinium i burken, kopparbehandling mm. Han tål ALLT! kan rekomendera denna lilla firre varmt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi fick en grisig firre av aguaria. En gylta på 15 cm som slänger sten omkring sig. Den största han kånkade runt på vägde 450 gram när jag vägde den sen:-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter som en Novaculichthys taeniourus http://www.liveaquaria.com/product/prod_Display.cfm?siteid=2 1&pCatId=314

Har bara sett en sådan en gång, men det var häftigt att se hur den lyfte och kastade omkring stenar och korallbitar. För säkerhets skull kanske det är klokt att ha akvariet gjort av laminatglas om man har en sådan och en del hårda stenar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en goatfish anställd som städare.

Kajj_ROLL0001_SMALL11.JPG

Han är inte vacker, men han jobbar hela tiden. Med sina långa mustacher krattar han runt i sanden - djupt ned - och hittar han nåt tvekar han inte att köra ned hela huvudet. Han rör upp i alla små skrymslen. Skit kan omöjligt samla sig någonstans. Han är inne i alla håligheter i och bland stenarna.

Jag kan med gott samvete rekommendera att ni anställer någon av hans släktingar som städare. När jag dök i Röda Havet i våras såg jag såna här som jobbade i team på 5-10st plöjande genom sanden. Klart jag köpte en sådan när jag såg den på Zoogiganten.

Läste någonstans att den här och fågelgyltan (som jag också har) kan ses ihop på reven på varsin sida om t ex en korall där de hjälper varandra att jaga ut småkryp. Det har jag dock inte direkt lagt märke till i mitt akvarium.

/Kaj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har precis köpt en Valenciennea strigata

och den är en jäkel på att sila sand. Problemet är dock att den inte har några betänkligheter var den spottar ut sanden... korallerna blir ju nästan begravda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, vårt gyltmonster ser inte riktigt ut som den på bilden. Han ser nästan lite förväxt ut och är ljusgrå och vit och har inga fenor som utmärker sig särskilt, däremot är varje fjäll tydligt markerat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men nu måste jag ta upp min fråga igen! Hur klarar sig dessa fiskar med tex krossad korallsand som många har. Är inte den sanden/gruset för vasst för gälarna?

Ni som har dessa botten bökande firrar, vad har ni för san?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gabbi,

jag skulle ändå tro att det är en drakgylta ni har. De har bara de där speciella fenorna när de är mindre... efterhand som de växer liknar de mer o mer en vanlig gylta. Och din beskrivning passar in alldeles utmärkt på en drakgylta.

/Hasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Valenciennea puellaris kanske inte funkar då jag har ganska så grov korallsand... ca 3-4 mm inte som den på Melina bild som ser ut att va max1mm... Jag har även en algätande gobi så jag vet inte om dom kan samsas.. men den där goatfishen som Kajjtalade om är den ovanlig.. finns den att få tag på ex i örebro eller annan stad i min närhet (västerås) någon som vet?

Tack för alla entusiastiska svar =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Getfiskar är ganska vanliga, men de är inte särskilt eftertraktade. Det borde inte vara några problem för dina handlare att ta hem en om du ber dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bli sugen men jag har ganska grov sand ca.6-8mm har runt 10liter i mintank som e 200liter. Kan jag blanda upp den med finare sand eller sätter den i halsen då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena

Jag har har en puellaris, dock har jag 1-2 mm tjock sand. Följden blir att det ryker i hela akvariet. Katastrof, dessutom är fisken omöjlig att ta upp. Se upp!! Tips på andra sand rengörare tas tacksamt empot.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft 1mm sand tidigare men tycker att det gärna "Yr" runt i burken och lägger sig på koraller mm. Men för att svara på din fråga Christian så köpte jag min på akvarielagret i Stockholm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...