Gå till innehåll

Ctenochaetus hawaiiensis


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Känner mig sugen att köpa mig en eller flera av Ctenochaetus hawaiiensis.

Är det någon här som har någon erfarenhet av denna fisk?

Går dom ha i ett litet stim och går dom bra ihop med andra kirurger?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Prisnivån är precis som du säger Jimmy rätt hög... Gjorde en snabbsökning och fick fram att de kostar omkring 130 USD, jämfört med exempelvis en zebrasoma flavescens för 18 USD på samma site...smiley6.gif

Agressionsnivå medel till hög, främst mot andra kirurger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan bara uttala mig om Ctenochaetus-kirurger i allmänhet. Hawaiiensis är lite för dyr för min del. :(

Ctenochaetus är relativt tåliga kirurger. Inte lika tåliga som Zebrosoma, men mkt tåligare än Acanthurus. De har en mjuk mun med tänder som kan liknas vid sandpapper. Dessa används till att skrapa av algväxt från stenen. De äter alltså vanligen inte trådalger eller macroalger. Ett gott råd kan vara att lämna ett par av rutorna orörda för algväxt och bara skrapa framrutan. De behöver mycket mat och äter hela tiden. Om de inte får i sig tillräckligt med högklassig mat finns det risk att de drabbas av sjukdomar, speciellt "hål-i-huvudet" då färgerna mattas och köttet verkar försvinna från benen kring huvudet och sidolinjen. Vitaminer och mineraler i form av omväxlande kost är botemedel och förebyggande.

Ctenochaetus är enligt min erfarenhet de minst aggresiva kirurgerna. Men jag skulle ändå vara försiktig med att hålla den tillsammans med andra kirurger, speciellt av samma släkte. Ska du ha många kirurger måste du ha ett stort akvarium med mycket mat. Fiskar som äter mycket skitar ju också ner mycket så tänk på att akvariet ska klara av den belastningen.

Jag kan tänka mig att priserna på en Hawaiiensis börjar kring 1000kr och uppåt. De finns enbart kring Hawaii och fiskarna därifrån håller vanligtvis ganska god kvalitet, men höga priser.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft hawaiiensis ihop med xanthurus och flavescens i ett 720 liters akvarium. Det gick bra även om hawaiiensisen och xanthurusen gick och spände upp sig titt som tätt, men dom tröttnade efter ett tag och blev

"kompisar". Det är lättare att sätta ihop fiskar om alla är nya från början i akvariet. Man kan ju ha den nya fisken i ett yngelakvarium också, så dom får bekanta sig lite innan man släpper ihop dem. Med yngelakvarium menar jag ett lite plastakvarium med hål i, som man kan ha i det stora. Om man vill ha ett stim så går det bra med flavescens, dom brukar ju t.o.m. säljas i stimpris.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...