Gå till innehåll

Hjälp Med Nystart!


venomous

Rekommenderade inlägg

Hejsan alla kunniga!

Jag har planer på att starta upp mitt första saltvatenskar och har enbart plats för ett nanokar på 30-40 L. Har läst runt lite här ppå forumet om olika tekniker ljus och tillbehör och tycker det blir mycket information och ibland svårgreppat pga. att det är rörigt föklarat på vissa sidor..

Så jag undrar om det finns någon kunnig och hjälpsam person som kan skriva ner en lista på allt man behöver för ett kar på 30-40 L för att komma igång med en uppstart.

Mvh Eric S.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej eric jag skulle nog börja med och skaffa något begagnat osmos marskin alltså det som destillerar vattnet fast det finns vissa som inte använder det, men jag tycker att man har det lite lättare med alger sedan. Du ska ha 10% Levande sten av vatten volum. Har du fönderat vad du ska ha i fisk eller koraller mindre djur som sniglar, räkor osv. Du får räkna med att du ska vänta ca 1 månad efter att du ha lagt levande sten och fyllt det med vatten så att den blir inkörd man får testa vattnet så att man vet att det är dags. det finns annars en bra bok som har kommit ut nyligen på sv som heter saltvattenakvariet Guiden för nybörjare av Daniel Knop den finns att köpa på nätet.

du ska ha

Nitrit 0

Nitrat 0 eller så lågt så möjligt

salt 1,022-1,025

temperatur 24-27

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fyller på:

380-450 i kalcium

Minst 7 i kh

1300-1500 i magnesium

Fosfat 0

Du behöver ingen skummare till detta kar men en osmos som renar kranvattnet är en bra investering byt 5 liter vatten varje vecka till att börja med och använd ett bra salt med bra kalcium & magnesiumvärden så behöver du kanske inte tillsätta detta manuellt. Jag rekomenderar inte nybörjare att starta ett nano utan minst ett kar på 200l men om du nödvändigtvis ska göra detta så får jag väl hjälpa dig så gott jag kan. Belysning: lättast vore det väl med en 70w Metallhalogen eller så kanske T5 lysrör vore ett bra alternativ. Du har inte så stora valmöjligheter med fiskar så ett par små fiskar typ någon gobi skulle kanske passa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle nog välja powercompactbelysning till ett så litet kar. Det har jag till mitt 54-liters i alla fall. Osmos fick jag rådet av flera att inte köpa begagnad, för man aldrig kan veta hur mycket den är använd/hur den är förvarad etc. Sen skulle jag nog ha två cirk-pumpar på 3-400 l/tim styck.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

själv ha de jag ett 18 liters för ett halv år sedan som jag ha de en vanliga söt vatten pump på 350 liter/h.och 2kg levande sten..2st vanliga spottlights...och sen kolla med din nån butik i närheten om dem säljer osmos vatten för tycker inte du behöver köpa en osmos om det går och köpa vatten av din lokala handlare(det gjorde jag iallafall) och jag gör det fort farande till mitt till mitt 170 liters. har till mitt 170 liters en 50 liter dunk med en syre pump som tillstätter syre i vattnet och de funkar hur bra som helst. jag byter 10 liter varannan veckan i mitt nuvarande 170 liters...men till mitt gamla nano så byte jag 10% i veckan och tillsatte inget ...och dem enda testera jag tog då var nitrit,nitrat,amoniak och Ph och det funka hur bra som helst. jag hade lätta koraller i det, en kolono skivanemoner och en orange svamp och 2 clowner i det. och det funka hur bra som helst fick fullt av kalkalger i hela karet som jag själv är ganska imponerad av att jag fick i det lilla efter som många säger att det är så svårt med nano och sen hade jag fiskar och sjöstjärna i också... tycker det har varit trögare att få kalkalger i mitt nya 170 liters.. hur som helst tycker jag också du ska kolla med din lokala handlare om du kan få köpa ingånget vatten så går inkörs processeb fortare något jag osså gjorde själv..har ganska bra med erfarenhet av nano så fråga bara om de e nått du vill veta mer:d lycka till och lägg gärna ut bilder på karet och dess utveckling om du har möjlighet till det:D ha de

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan

och tack för alla snabba och inehållsrika svar.

Det jag har tänkt att ha i karet är lite mindre djur, koraller och kanske någon enstaka fisk.

Det jag är med på att jag behöver är en osmos, stark belysning så som metallhalogen eller t5 lysrör, cirkulationspump på ca 400L/h och minst 4kg levandesten kanske hellst några kilo till?

Saker jag inte är med på:

Vad är det jag saknar förutom det jag har nämnt?

Vad finns det för olika mätare av alla värden man skall hålla koll på, vilka är bra/mindre bra (vilka ska man akta sig för) vad är prisvärt.

Ytavrinning på ett nano (ska det gå ner i en sump och vända då) eller finns det andra lösningar?

Sump lämpligt eller finns det andra lösningar för nano?

Har haft sötvattens akvarium i snart 15år så man har hunnit med det mesta på den fronten och är därför sugen på att utveckla mig själv och testa på saltvatten och försöker därför räta ut mina frågetecken jag har så att en uppstart underlättast av så bra kunskaper och förberedelse som möjligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...