Gå till innehåll

Ny start


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Hej jag kommer att starta ett saltkar, det kommer att ta lång tid innan jag e klar. Mycket som ska läsas, läras och fixas. Men nu har jag gjort klar min akvariebänk och tänkte posta lite bilder, kom gärna med era synpunkter.

Stommen byggd med 4*8 cm virke, på toppen ligger en tjock playwod skiva och en tunnare frigolit skiva. Sedan har jag täckt detta med silvrig metallik lackad plåt.

Adam_bak_liten.jpg

Adam_akvarie_upp_liten.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm bara lite synd att du genast bygger bort möjligheten för en sump,svårt att få plats med en sump nu när du har satt benet i mitten ! men snyggt jobbat förövrigt !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med dig Zippo man brukar vilja ändra sen efter ett tag för bänken ser hög å fin ut så det hadde fått plats en sump men det är inte alla som vill ha en men annars så ser det bra ut fortsätt med bilder

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snygg, men överarbetad. Du hade klarat dig bra utan benet i mitten. Tänk scenariot att du mitten benet är bara en futtig halv millimeter högre än övriga ben utan att du märkt det. Då finns det en risk att du får spänningar i glaset och att det utan förvarning spricker i framtiden. Nu har du ett ramakvarium så risken är inte lika stor, men den finns där. Sen har du ju byggt bort möjligheten till sump som dom andra redan påtalat. Det går att göra bänken utomordentligt stabil på bara 4 ben.

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

håller också på att ska starta upp ett nu, har en hemmabyggd bänk till det, men funderar på att bygga en ny, som är lite högre och som jag har byggt själv då.. :)

mvh oskar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK men borde inte frigoliten hjälpa lite mot spänningar.

Sen blir det väl att limma en sump själv och kan där med justera storleken. Men skulle jag inte få ihopdet med sumpen så klarar jag som det står nu att byta utt mitten benet mot två på mitten vid sidorna/ eller ta bort det helt.

Humm kanske missförstod er, kanske menade ni det liggande benet. För jag har kvar reglar som ska placeras ut och sedan en skiva på det. men med benet i mitten så har jag en yta på 70*50 cm och en höjd på 70cm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med måtten 70x50x70får du ju plats med en skaplig sump, men tänk på att inte göra den för hög så att du enkelt kommer åt den. Använd samma virke för att skapa en plattform att ställa sumpen på om du tänker ha kvar det liggande benet.Så kan du ha andra prylar på andra sidan benet smiley1.gif

Eller oxå tar du bort benet och försöker staga upp på annat sätt så kan du bygga en större sump..

Fint!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...