Gå till innehåll

DSB sand?


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Vad jag läst för att få en bra faouna så skall det även funka med kvartssand för att djuren skall trivas. man kanske kan ta detta i botten å komplettera med korallsand i översta lagret.

har själv köpt fin korallsand max 1mm storlek utav min lokala zoohandlare betalade 20kr/kg

De hadde köpt den utav simontorp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan bara hålla med Wrang, i princip all sand fungerar bara den är ren från föroreningar och tillräckligt finkornig. Korallsand på toppen gör att det hela ser något trevligare ut, annars är det i princip bara att gå ut och grävasmiley2.gif Det finns väl ganska gott om hyfsade sandstränder runt Vänern?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen,

Jag har Aquatic Natures Calcialith < 1mm, men det stämmer inte alls tyvärr, den är mycket grövre, så därför tänkte jag komplettera med kvartssanden. Är det samma som du har köpt?

Läste om någon som hade tänkt använda sjösand men blev avrådd av den anledningen att det kunde fälla ut ämnen i vattnet, så därför har jag inte vågat..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Niclas, du vet inte vad det var för ämnen som kunde fälla ut? Var själv helt övertygad om att sand som inte var korallsand kunde fälla ut kisel i karet, men efter att dels ha läst en del och fått "svar på tal" här på forumet för ett bra tag sedan har jag förstått att våra kar inte har rätt kemiska förutsättningar för att "lösa upp" sanden, vilket gör att du ska kunna använda i princip vilken sand som helst utan att vara rädd för något sådant. Däremot kan det förstås finnas en risk att sanden kan vara förgiftad med kvicksilver eller liknande om den tas i ett område med gamla pappersbruk osv.

Vet att Råda Sand från Lidköping producerar otroligt ren och finkornig sand för bland annat vattenrening, motorgjutning osv. och den sanden kommer tydligen till stor del från gammal Vänersand som blivit liggande ovan vatten genom landhöjningen. 200 kubikmeter av denna sand skulle kosta omkring 15.000 kr inkl transport för ett par år sedan när jag höll på att anlägga en beachvolleyplan...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Ja, riktigt så mycket sand går inte i sumpen (där jag skall ha DSB:n), men det var ju ett bra kilopris =)

Vet ej vilka ämnen det var som kunde fällas ut, men om jag kommer ihåg rätt så kunde saltvattnet göra att vissa ämnen kunde fällas ut, ämnen som inte fälls ut när sanden ligger i sötvatten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Misstänker att det var kisel det handlade om i och med att det är det vanligaste jag har hört skall kunna fälla ut!? Men det är en myt, åtminstone enligt mer kemikunniga som förklarat för mig hur det ligger till, som jag senast fick berättat för mig av en akvariehandlare för omkring 1 vecka sen när jag skulle köpa lite korallsand.

Själv använder jag som jag skrivit i en tidigare tråd mest trädgårdskalk, räknat till volym av DSB:n, det är lite jobbigt att sila bort de större kornen bara i och med att det dammar en del! Annars gillar jag definitivt storleken på de minsta partiklarna det hela blir vad Dr Shimek kallar "muddy".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Vänner!!

Jag startade upp min DSB igår och har lagt i 25kg av Råda sand, 033 tror jag det var, ser ut som gjutsand, ganska finkornig. Blandade detta med lite av min bottengrus som var i karet, får väl se om det kommer lite"jum-jum" så småningom. Skall bara ragga tag i lite alger till denna skapelse.

Kastade även i 30kg kvartssand, kritvit, i stora karet, vet ej om detta var ett lyckat drag men det får väl tiden utvisa, vitt på botten blev det iallafall. smiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...