crille Postat 3 februari 2006 Postat 3 februari 2006 undrar om det är skadligt för pumpen,om man kör den på timer,typ på en halvtimme av en halvtimme,pumpen är en 6060! Citera
metcrue Postat 3 februari 2006 Postat 3 februari 2006 Jag vet däremot att det är skadligt för fikarna at köra på timer. Utloppet på streamern är ganska stort, och simmar fisken in där och så startar pumpen, fiskfärs. Citera
crille Postat 3 februari 2006 Författare Postat 3 februari 2006 Jag vet däremot att det är skadligt för fikarna at köra på timer. Utloppet på streamern är ganska stort, och simmar fisken in där och så startar pumpen, fiskfärs.japp det förstår jag,jag menar rent tekniskt Citera
MattiasN Postat 3 februari 2006 Postat 3 februari 2006 det står något i bruksanvisningen, har för mig det är max 24 till/frånslag per 24h för att inte slita på pumpen eller nått sånt, men det står iallfall Citera
MattiasN Postat 3 februari 2006 Postat 3 februari 2006 jag har oxå funderat på att sätta mina på timers, tänkte ev. dra ner så bara en av två går på natten. Men jag är lite orolig för fiskar och inte minst sniglar ska ställa till det..... Min tanke var att ha en åt gången stängd mellan typ 00 och 07 på natten och ev. variera lite under dagen, men man bör nog inte ha dom av mer en 1-2h åt gången, vad tror ni andra?Finns det nån mening med att sänka cirkulationen på natten? Jag inbillar mig att det kan vara bra med lite mindre cirkulation nattetid, men har inga riktiga argument.... Citera
Tompa37 Postat 3 februari 2006 Postat 3 februari 2006 På reven så är det lungnare på natten och vill man efterlikna det så ska man ha ett mindre flöde då. Till de nyare modellerna typ 6100 med controller så går den i "night mode" då belysningen släcks och sänker då varvtalet på pumpen till det lägsta ca:30%. De modellerna har även en funktion som gör att om pumpen går i intervall och stängs av, så knycker (roterar lite) pumpen till lite varje 20 s för att skrämma bort ev. fiskar som har simmat in i pumpen. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.