Gå till innehåll

fristående skummare eller sump


andreas31

Rekommenderade inlägg

SUMP!! bygg en egen, ja tycker inte att de finns nån anledning att köpa färdiga..

1. va ska du me sumpen till??? refug+bubbelfällor+kanske sandbotten å biofilter ?

2. bara för att gömma teknik?

Av va ja sett hos folk så använder dom flesta inkl mig själv "sumpen" till att bara gömma tekniken + att få lite mer vattenvolym..

ja tycker gott att du ska bygga en egen.

om du nu vill ha en som ser ut som en "köpsump" så e de ju inte värre än att du limmar dit mellan väggar på samma sett som i den du sett på nätet..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående EcoSystems och miracle mud så kanske någon kan hjälpa mig att räta ut några saker. Refugium 100 och Sump 2410 ser snarlika ut, men Refugium 100 är mindre, kostar mer och skall räcka till dubbla vattevolymen. Jag förstår inte riktigt vad den väsentliga skillnaden är mellan dessa. Någon?

Någon annan på ett annat forum var att den stora verkan av miracle mud i själva verket låg i caulerpafiltret, men sen finns det förstås de som bestrider detta också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om mirakelmud fungerar eller inte vet jag inte. Det vore intressant om någon kunde redogöra sina långtidserfarenheter. Att jag inte använder/har provat den metoden beror på att jag inte ser att den skulle lösa mina problem. Vad är det för fel på en skummare? Den tar ju bort överskottsnäringen UR vattenmassan. Den kräver dessutom en liten plats och underhållet är minimalt.

Enligt http://www.lars-sebralla.de så är "mudden" krossat berg till kolloidstorlek(kolloid är lera,lera är mineralpartiklar som är mindre än 0.01mm i storlek).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror "hemligheten" med mud är den lilla kornstorleken på partiklarna. Detta ger en stor mantelarea som kan överföra joner(mineraler) till vattnet. Är bara mudden av bra kvalitet (små partiklar och av rätt sammansättning) tror jag på denna idé. Viktigt är nog att följa bytesintervallerna (ny mud).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...