Gå till innehåll

Tips för att få draken att äta??


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Börjar bli lite frustrerad.....

Det är så att vi har en radiata(drakfisk), sedan ca 2-3 veckor sedan. Nu är det så att vi fortfarande inte har fått den att äta något! Den är så skygg, så fort vi sticker ner matredskapen så sticker den snabbt som attan. Har försökt med små mini räkor, även artemia för att hanska känna lukt och bli sugen. Men inget funkar!!

Undrar nu om det är någon som har några bra tips om hur jag ska försöka få han att äta??

Tacksam för hjälp

Mvh/Affe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ska röra sig och det ska ha ögon kvar. Drakfiskar hugger oftast mot ögonen och finns där inga ögon så anser inte draken det vara ett byte.

Du bor ju vid kusten och där bör finnas möjlighet att fånga tångräkor, mysis, småfisk och liknande som kan fungera. Men håll hela tiden draken ordentligt hungrig och försök vänja över den till dött foder.

Radiata är SVÅRA att vänja över, men det går om man har tålamod och tur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade oxå väldiga bekymmer att få min radiata att äta, gick dock till slut med levande fisk. Åk till akvarieaffären och köp någa billiga små firrar, försök servera den fram draken först. Sen gick det efter han tagit nån levande tog han död fisk och efter ytterligare ett tag tog han "vanlig" drakmat. Dock dog min efter bara nån månad, han åt men inte mycket och var väldigt skygg....

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Prova att mata den när det är mörkt i akvariet eftersom drakar jagar när det börjar bli mörkt, plus att de andra fiskarna inte är ute och stör draken. Detta fungerade på min dvärgdrake som var väldigt skygg och inte ville äta i början.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla tips.

Det med ögon har vi provat, har provat med en levande liten black molly, men han ville inte ha den heller.

Ska prova med mörkret.

Tack för alla tips. Har ni fler så är ni välkommna att lämna dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag hade min drakfisk, så matade jag den med blackmolly.. Dom kunde leva bra länge i saltvatten.. Och den åt, när det fick lust.. smiley4.gif

Spännande att se..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla tips.

Jag är ledsen att säga det, men draken dog igår.

Alla mina försök att få han att äta hjälpte tyvärr inte. Den stakarensmiley6.gif

Tack för hjälpen, alla....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråkigt att höra Affe,

om du vill prova på med drakfiskar igen så är mitt tips P. Volitans. De är mycket lättare än Radiata, tyvärr inte riktigt lika snygga..

Mvh

Hans

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...