BatmanGefle Postat 23 februari 2018 Postat 23 februari 2018 För ett par dagar sedan såg jag några fläckar med nekros på min sarcophytum (som varit frisk och kry och stått på samma ställe i månader). En orsak kan vara att sjöborren drog med sig en ganska stor gren av 'green slimer'-acro som hamnade alldeles bredvid den och att den sedan bränt den. Oavsett orsak så blir det bara större fläckar av död vävnad... Andra koraller i närheten visar inga tecken på ohälsa. Inte sett något djur som tuggat på den, men det kan ju dock inte uteslutas (men jag vet inte riktigt vilket djur som skulle äta på den). Den är ordentligt fastväxt allra längst bak med foten djupt inne bland stenarna, och dessutom så har den växt fast på en annan sten halvvägs upp på stammen...så den sitter där den sitter! Så hur skulle ni gjort? Tagit saxen och helt enkelt klippt bort nekrosen så gott det går (den är svår att nå så det skulle blir ganska klumpigt och grovt). Eller klippt av hela stammen så långt ner det går, tagit ut toppen och skurit bort nekrosen med lite mer precision och sedan doppat i jod och limmat fast det som är kvar av stammen/toppen på en liten sten som en stor fragg? Eller något annat? //Martin Sent using Jedi mind-trick. Citera
mcjagg Postat 23 februari 2018 Postat 23 februari 2018 Hej tror det är lättare med en skalpell mvh Citera
BatmanGefle Postat 23 februari 2018 Författare Postat 23 februari 2018 Hej tror det är lättare med en skalpell mvhMen du menar ta bort det nekrotiska på plats i karet? Sent using Jedi mind-trick. Citera
mcjagg Postat 23 februari 2018 Postat 23 februari 2018 1 minut sedan, BatmanGefle sa: Men du menar ta bort det nekrotiska på plats i karet? Sent using Jedi mind-trick. Japp så stör du den minimalt mvh Citera
BatmanGefle Postat 23 februari 2018 Författare Postat 23 februari 2018 Japp så stör du den minimalt mvhMmm...jag hade hoppats på ett annat svar! Jag har ett högt kar (kanten är i höjd med mina armhålor) och den sitter i mitten, längst bak, med överrinningsboxen på ena sidan och en revpelare snett framför på andra sidan så jag tror inte jag lyckas använda båda händerna samtidigt för att operera på den (att stå på en stol lutad över karet för att nå känns sådär)! Och att skära med bara en hand kan ju bli svårt kanske...Sent using Jedi mind-trick. Citera
mcjagg Postat 23 februari 2018 Postat 23 februari 2018 Ok jag förstår att det blir en pina när den sitter så och karet är så högt isf är det enda att skära av den så långt ner som möjligt och gör ingreppet utanför karet Citera
BatmanGefle Postat 23 februari 2018 Författare Postat 23 februari 2018 Ok jag förstår att det blir en pina när den sitter så och karet är så högt isf är det enda att skära av den så långt ner som möjligt och gör ingreppet utanför karetDet fick faktiskt bättre än jag trodde att skära på plats. Jag hade räknat med att den skulle dra ihop sig så den knappt skulle gå att nå, men det kunde den inte. Det var ju inget som skulle kunna klassas som hjärnkirurgi, men lyckades skära/nypa bort det mesta av det stora såret tror jag... Har aldrig skurit/fraggat mjukisar innan så nu får vi se hur den reagerar...tvärdör eller läker ihop...Nån deciliter panikkol i strumpa får ta hand om skiten den släpper ut så resten kanske inte blir så påverkade. Sent using Jedi mind-trick. 1 Citera
mcjagg Postat 23 februari 2018 Postat 23 februari 2018 Den klara sig säkert mjukisar är väldigt tåliga jag styckat en stor sacrophyton en gång i tiden den såg inte grann ut efter behandlingen men allt klarade sig utan problem bra med kol för acron kan bli sura av det giftet som mjukisar har 1 Citera
BatmanGefle Postat 23 februari 2018 Författare Postat 23 februari 2018 Följdfråga: måste död vävnad avlägsnas eller kan små fläckar läka om man blåser bort det döda med pipett nån gång per dag?Sent using Jedi mind-trick. Citera
mcjagg Postat 23 februari 2018 Postat 23 februari 2018 Jag tog bort all död vävnad så det inte fortsätter men vet inte om man behöver det Citera
BatmanGefle Postat 23 februari 2018 Författare Postat 23 februari 2018 Ok. Sent using Jedi mind-trick. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.