Gå till innehåll

Alger på Sinularia - behöver råd


Dez3d

Rekommenderade inlägg

Hej alla, min Sinularia har inte fält ut sina polyper sedan i förrgår och ser lite ihoptryckt ut (kanske i samband med att mitt Rowaphos filter sattes igång och fosfat sjönk från 1ppm till 0.03 ppm på 24 timmar).

Jag har upptäckt brunalger på vissa grentoppar som jag förgäves försökt att blåsa bort med ett pumphuvud. Jag har flyttat den nu till en annan sten där den får lite kraftigare cirkulation. Det underliga är att i refugium så växer just denna brunalg bäst där vattenflödet är som starkart.

Vora tacksam för råd då jag inte hittat någon lösning i mina böcker.

M.v.h

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte det är någon fara, mjukisen kommer att slemma och kasta av sig algerna... Du behöver inte vara där och pilla, det vore värre om det var en stenkorall.

Du har säkert ett annat lyse över refugiumet och får därför mer alger där, var glad för det! Försök rensa när det blir mycket. Hoppas Rowaphosen hjälper!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Johnny, filtrer verkar göra susen, dock har mitt KH sjunkit från 9.3 till 8 sedan filtret sattes igång och mitt nattliga pH ligger på 8.1 och jag har just buffrat upp båda. Jag har förstått att detta är vanligt vid starten med Rowaphos. Däremot har calcium sjunkigt från 420 till 380 på sama tid så det får jag nog buffra upp. Annars är alla värden bra.

M.v.h

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...