Gå till innehåll

Clowntryckare med lägre djur?


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Hej. Jag är en gammal saltis som har haft ett längre uppehåll men ska dra igång igen. Jag undrar om det finns nån som har eller haft en clowntryckare med koraller. Jag har haft odonus niger utan problem i korallrevsakv, Hade en liten clowntryckare (ca 8cm) bland koraller men den blev inte så gammal, pricken tog den, men under dessa 2 månader rörde han inte en korall. Jag undrar om den ändrar matvanor medans den växer sig större och större. Så är det nån som har en stor rackare simmandes bland koraller? Hör av er till mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

O. niger är planktonätare, sså att den funkar är inte så konstigt. Likaså min egen Xantichthys auromarginatus funkar bra.

Clowntryckaren däremot äter snäckor, musslor, större kräftdjur + är extremt aggressiv och nyfiken, så en inte alltför vågad gissning är att det inte funkar. (Sen kan man ju alltid prova om man inte tycker om sina koraller...)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klas Karlsson skrev: O. niger är planktonätare,

Är det 100%?

Inte för jag tvivlar, men har själv lite funderingar på en sådan. Ska inrikta mig mest på stenkoraller och vill inte ta onödiga risker.

MVH

Simon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har hört helt annat om niger än att dom är planktonätare.

har hört att dom käkkar både fisk å räkor koraller å sniglar men det är vad jag hört har inga egna erfarenheter från denna fisk.

Har funderat på att skaffa en men har avståt pga dessa påstående

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade O.Niger tillsammans med räkor, koraller och sniglar, inga problem.

De var dock inte så stora, men de rörde varker mjuk eller stenkoraller. Sen så har jag iofs bara LPS, hur det funkar med SPS vet jag ju inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

O.niger äter mest plankton och uppehåller sig mestadels i det fria vattnet ovanför revet. Därmed inte sagt att man inteKAN få problem med koraller och annat.Relativt andra tryckare är chanserna goda att det skall gå bra. Om man lyckas beror på många saker. Fiskindivid, akvariestorlek, foder, foderrutiner m.m.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man får väl testa eller låta bli. alt. starta upp ett kar till men frugan smiley7.gifskulle nog gå i taket då. Jag står inför ett dilemma smiley5.gif. Jäkla fisk hehe..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svårt att komma med generella rekommendationer, som Klas skrev. Jag har hållit en liten (ca. 4 cm) clowntryckare med diverse koraller, vilket fungerade. Har däremot också fått erfara att en B. vetula snabbt reducerade beståndet av de flesta ryggradslösa djur. Dock med undantag av koraller med starkare nässelgift (Galaxea, Euphyllia etc).

Kan du inte motstå, så prova MEN ha håven i beredskap. Det kan gå ganska fort när de fått smak för något.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag får nog ha en för sig själv som kan demolera inredningen bäst den vill och mata den med katter och hundarsmiley17.gif Att anställa den som inredningsarkitekt är ett annat förslag. Man får ju en naturlig tryckarfiskmiljösmiley2.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...