Gå till innehåll

Fjärilfiskar


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Jag har en fråga angående fjärilfiskar, närmare bestämt pincettfiskar. Går det att ha flera av samma respektive olika sorter i akvariet?

Ha närmast rostratus + longirostis(?) i tankarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det inte så som med t.ex. kirurger att det kan gå bra om de åker i samtidigt i burken, eller om man rumsterar om lite så att eventuella revir ändras?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I naturen kan de ha ganska stora revir och det tar de med sig in i akvariet tror jag. Så jag anser att man skall välja fjärilar med omsorg och inte blanda arter som har ungefär samma matvanor och utseende. Fjärilar är nog ett släckte man behöver läsa in sig ganska noga på innan man skaffar altför många olika arter i samma akvarium.

Annars tycker jag att fjärilar är mycket fina och skulle gärna ha många olika i ett akvarium.smiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag köpte min longirostris hade de i affären tre stycken i samma akvarium och det fungerade bra. När jag frågade hur många jag kunde ha sa han att de är relativt fredliga om de har bott med varandra som de hade gjort i affären. Jag skulle nog kunnat ha alla tre utan problem om jag hade köpt alla på samma gång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en Chelmon Rostratus samten Cheatodon Kleini (jag har nämligen förklarat krig mot glasrosor) och än så länge så går det. Men å andra sidan så liknar de inte varandra speciellt mycket.

MVH Simon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funkade rätt så bra tills alla små glasrosor försvann och Kleinin började att knapra på en stenkorall ur favidae-släktet smiley7.gif(1/3 av den är förstört tror jag, i alla fall så ser det ut så))!!!

Nu skall han (eller hon)bort, och det kvickt! Jag förmodar att ingen är intreserad av ett byte? Får väl gå tillbaka till affären med densmiley19.gif. Jag visste att risken fanns att det skulle sluta så, men har också hört om fall där kleinin fungerar det var därför jag chansade lite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...