Gå till innehåll

C.Loriculus


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Funderar på att ha 3 eller flera C.loriculus. Fungerar de i grupp eller bara en eller parvis? Samma fråga gäller även C.Bicolor som jag alltid varit svag för.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Huvudregeln är att de i naturen har mycket stora, dvs för att vara så små fiskar, revir, bra mycket större än ett normalt hemakvarium. Därför gäller normalt att det är tveksamt om det går att hålla mer än en dvärgkejsare per normalkar. Det finns undantag från denna regel, enligt mina erfarenheter verkar det bero mycket på individuella fiskar snarare än något enhetligt beteende inom artkomplexet eller inom enskilda arter.

Som jag svarade i ett tidigare inlägg så har jag haft flera dvärgkejsare i samma kar och det har gått bra, men jag har också försökt att para ihop dvärgkejsare tidigare och det har inte gått så bra. De flesta dvärgkejsare antas byta kön enligt samma principer som exempelvis anthias eller läppfiskar och det borde därför fungera bättre att köpa exempelvis 1 större och 2-3 mindre vid samma tillfälle, beroende på akvariestorlek osv., än att köpa 2 st jämnstora individer då det finns en betydande risk för stridigheter under könsutvecklingen samt risken att få två färdigutvecklade hanar, i motsats till exempelvis gobies finns ingen indikation (åtminstone som jag känner till) att en färdigutvecklad hane kan byta kön tillbaka till hona. Utvecklingen går från hona till hane.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet en som har 2 st och det funkar jättebra men jag vet ingen som har 3 eller flera därför skulle det va kul och höra från någon som kanske har eller har haft det

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Som jag svarade i ett tidigare inlägg så har jag haft flera dvärgkejsare i samma kar och det har gått bra, men jag har också försökt att para ihop dvärgkejsare tidigare och det har inte gått så bra."

Som mest hade jag fem i samma kar...lika irriterande som du anser det vara med stavfel, lika irriterande anser jag det vara när någon inte läser ordentligt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, nu tar vi det från början. Jag har haft 5 likadana, inte flera olika arter vid samma tillfälle förutom en gång då jag fasade ut en ilsken bicolor mot en lugn potteri. (Noteras bör att mitt innehav av såpass många i samma tank inträffade innan jag läst om deras revirbehov, deras könsbyten osv.) De mindre Centropyge arterna, dit inte C. loriculus eller C. Bicolor räknas har ett naturligt revir på omkring 5 kvm. I detta revir finns normalt 1 hane + 3-5 honor (hanfisken är den som "äger" och vaktar reviret). Jämför detta med clownfiskar där 1 par har ett revir som sällan överstiger 1 kvm och för flera arter är betydligt mindre.

Detta innebär följdaktligen att ett normalakvarium inte är anpassat för ett harem av Centropyge (oavsett art). Detta innebär dock inte att det inte går att ha flera Centropyge i samma kar, oaktat om de är av samma eller av olika arter, då det förefaller som att det är mer individspecifikt beteende som framkallar eventuell aggression och därav dödlighet bland de exemplar som du släpper i din tank. Jämförelsebart är exempelvis att vissa loriculus kommer att äta upp alla koraller och musslor den ser medan andra loriculus inte ens ser åt koraller och musslor.

Alltså, ingen regel utan undantag men huvudregeln är endast en Centropyge per tank är det som gäller, i övrigt får man pröva sig fram och vara beredd på att förlora en eller flera fiskar längs resan förutsatt att man inte lyckas fånga upp den fisk som utsätts för aggressionen.

För övrigt spelar det inte särskilt stor roll om det handlar om Centropyge av samma eller olika arter iom att det främst är kroppsformen som utlöser aggression.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och förresten, jag har haft flera loriculus, flera bicolor och flera potteri i samma kar...fast normalt bara en art vid samma tillfälle. C. potteri var enligt min erfarenhet den bästa av de här.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Potteri lever tillsammans i små grupper på 4-8 djur på revet så det är nog lätt att få dem att trivas tillsammans. Läste på en Amerikansk site att om man inför 3 eller flera loriculus tillsammans när de inte är för stora så kan man vara säker på att de leker i akvariet så småning om ,så man får väl testa sig fram fast det kan bli ett dyrt nöje. Nu tror jag att jag vet vad som gäller

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...