Gå till innehåll

Fånga Bicolorblennid


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Hej!

Min Bicolor är en pina att ha i karet! smiley7.gif

Den naffsar på en del koraller men det verkar inte ta nån större skada. Men jag köpte en ny t.peltata som tydligen var väldigt god smiley19.gif

Upptäckte nyligen då jag kom hem många blennid tuggmärken på den, jag har sett den varit där och tugga också!

Nu till problemet! Den går INTE att fånga med en håv eller jag klarar inte av det iaf!

Jag söker därför lite idéer hur jag ska kunna meta upp fanskapet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pröva med en krok i storlek 24 eller liknande och agna med något som den gillar, knipsa gärna bort hullingen innan bara så att du inte skadar den mer än nödvändigt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska prova med den klassiska PET fällan, men jag är skeptisk måste jag säga! tror nästan det lättaste är att i samband med ett vattenbyte hiva ut alla koraller och den mesta stenen, för att fånga den! Är lagomt sur nu faktiskt smiley7.gif

Den brukar gömma sig i en håla i en sten, så då den gömt sig i den så är det bara att korka igen hålet med ett finger och plocka upp stenen, men såklart så är den stenen grunden i hela jäkla revet! Men det är nog ett av de bättre alternativen jag har för tillfället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där låter minst sagt inte roligt

Du har inte, inte för att jag brukar förespråka avlivning, funderat på att helt sonika korka igen hålet och låta eländet självdö? Tyvärr innebär det ju djurplågeri vilket ju inte är så roligt.

Du har inte prövat att ta den när den sover? Förutsatt att den sover på ett tillgängligt ställe förstås?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja altså just nu fins tanken där, men jag ska nog få ut den levande! Den sover i de där lilla hålet också, så det blir också svårt. Skulle behöva en liten håv att fånga den med. Den jag har är jäkligt otymplig! Synd att det ska vara just den där firren man behöver få tag på. Jag har lyckats fånga alla andra av misstag redan i jakten på skiten. Det är som om den vet om att just den ligger risigt till. Sen lyckas den hela tiden hålla sig på de mest taktiska ställena som fins. Hur smart är en bicolor egentligen!?!?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intelligensen verkar öka i takt med att man jagar dem, i alla fall känns det ju så! Annars tycker man ju att blennider som titt som tätt lämnar karet för en luftfärd rakt ner mot golvet inte borde tillhöra de mest smarta fiskarnasmiley2.gif

Funkar inte fällan så pröva en mindre håv innan du river ut allt ur karet, det är tyvärr det enda tips jag kan komma på just nu...för du kan inte placera håven direkt utanför hålet så att det inte finns några vägar ur den och peta ur blenniden ur hålet med lämpligt tillhygge? Brukar funka när man fiskar tångkrabbor fast med blennider vet jag inte...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

prova med att sätta i ett rör ca 20 mm i diameter ( den jag har va jag tvungen att skaffa ett rör till då den gärna vela va i mina pumpar efter att den fick ett rör så va den i det istället )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag skulle ha upp mina clownfiskar så tog jag en PET flaska det funkade kanon matade lite utanför med frysträka å sedan flyttade in den allt eftersom tillslut efter ca 3 dagar så var dom där i å kunde fånga upp en efter en...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla förslag! Fisken var så stressad på slutet av jakten så det var lönlöst, den for längstbak i karet bara jag visade mig framför det =/

Nu har jag lite idéer och ska prova mer i morgon.

Jobbigt med sånna här firrar, den har skött sig hyffsat hittils men just den här korallen var god!

I vanliga fall brukar de inte vara några problem med bicolorn men som vanligt har jag otur med fiskar som ibland i enstaka fall kan vara till problem.

Hoppas korallen klarar sig, den har fått mycket stryk på undesidan, men polyperna är ändå helt framme. Men situationen är inte hållbar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK, lägesrapport:

Fisken är fortfarande fri i karet.

Jag tänker nu göra så här:

Placera ut flera 20mm gråa PVC rör som är igennypta i ena änden, antagligen kommer firren såsmåningom då dess skeptism för dessa rör ha lagt sig att fatta tycke för nått av dom. Det är iaf planen. För då den väl är inne i ett rör är det lätt att plocka upp den.

Men fram till dess ligger korallen risigt till och om det fins någon i Umeå området som vill vara värd för en stackrs utsatt t.peltata undertiden som jakten bedrivs så hör gärna av er!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Björn! jag är sugen på att ta över bicolorn om det var den du vill bli av med! Men jag är tveksam på om det skulle funka, jag har redan en bicolor...undrar om de skulle börja bråka...? De bildar ju revir...

Mitt kar är 150 cm långt o 50 djupt, 70 kg sten, kan det funka tro?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bicolorn bortskänkes med nöje smiley2.gif Vet inte hur de fungerar med två i ditt kar, har också hört att de kan vara knepigt med två.

Fisken är annars väldigt trevlig och fungerar med alla andra koraller jag har (13 olika arter mixat sten/mjuk)

Det jag sökte nu var främst någon som kunde tänka sig ta hand om korallen fram till dess att bicolorn är infångad. Ska försöka göra plats för den i refugumet annars.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen fara, refugumet skulle nog duga gott åt firren. Men jag måste först få upp den! Då jag väl får det så vill jag nog hellre göra mig av med den. vem som nu kan tänka sig ta hand om eländet smiley5.gif iof rör den inga andra koraller som jag har än t.peltatan.

Den har hittils inte fatta tycke för nått av rören. Imorgon ska jag göra ett vattenbyte och om jag känner att jag har mycket energi kanske jag tar ut en hel del sten och gör ett aktivt försök att fånga den. Men jag är rädd att jag stressar allt i baljan så vi får se!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den har börjat att använda sig av rören. Ska vänta ett par dagar till tills den känner sig helt trygg med dem. Har satt upp en "blennidskrämma" vid korallen bestående av nät från hoven som jag har jagat den med i 3dagar. väldigt effektiv

Så nu fins det ett hopp iaf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hihi. Stackars Björn. Hade en gång en bicolor i mitt gamla 250 l. I det karet hade jag en Fisher 4000 l pump som jag kopplat till en timer. Altså den gick i 15 min och sedan still i 15 min. Denna blenid hade förkärlek att krypa in i pumputblåset och in i pumphuset när den stod still. På natten stod pumpen helt still (jädra oväsen). Bleniden var en jäkel på att nypa till de flesta koraller men specielt mina Welsophyllier och Trachophyllier. Så jakten startade. Att fånga den var ju knepigt förståss. Men rätt så ofta fick han bråttom från pumpen och en dag gick han på pumpen. Det löste sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Firren är nu fångad! *pust*

Jag vart less i går och tömde hela karet på så mycket sten jag kunde, stod där och viftade runt med håven utan resultat i 3 timmar. SÅ jag gav upp och lastade tillbaka all sten igen.

Senare på kvällen for firren in i ett av rören jag hade placerat ut så då var det bara att plocka ur den smiley16.gif

Hade inte den lilla skiten kunna göra det innan jag började lasta ut sten!?

Nåja....nu var det över iaf!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...