Gå till innehåll

Grymmaste algätaren


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Hej,

Undrar vad ni alla har för favoritalgätare? Min är utan tvekan Salarias fasciatus. Förstår varför den kallas "Lawnmower Blenny" på engelska. Rensade mitt riktigt algiga kar på 2 dagar, helt otroligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Nej, har ingen bryopsis som tur är.

Inte många som tar den, finns några sniglar (bland annat T. crispata) som gör det, men de brukar dö (svälter ihjäl) när väl algerna är borta. Det bästa är nog att bränna bort dem med kokande vatten, tror jag. De brukar ju sitta "buskvis" så man kan begränsa skadorna från det kokande vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet med Elysia Crispata är förmodligen att de kräver kraftigt ljus för att överleva, men de är lättskötta under metallhalogen och kan tydligen också föröka sig i fångenskap.

jerker

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min segelfenskirurg äter röda bryopsisbubblor när den är hungrig, men lämnar det mesta av de röda bryopsisstjälkarna. Jag tycker det är bra att ha lite reservmat åt segelfenskirurgen växandes i akvariet, så har den något att snaska på de dagar jag hoppar över matning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...