Gå till innehåll

Frågor angående drakfisk!


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Jag var häromdagen och köpte några saltfiskar. Såg en otroligt vacker drakfisk i affären och blev kär direkt. Läste artikeln här på Saltvattensguiden och den var väldigt intressant! Jag har redan ett 400 liters och kan tänka mig att starta en till, anpassad till drakfisken. Vad är det man bör tänka på? Är det någon här som har drakfiskar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, Man kan dö om man sticker sig på den, om man är känslig... Skulle själv inte vilja ha en, klart jobbigt att "meka" i burken med en sådan som simmar omkring...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en drake,, den e hur snäll som helst.

Det du bör tänka på är att drakar kommer pröva och äta allt levande som de tror de kan få in i munnen.

Sedan så käkar de mycket och därav kakkar mycket =)

Och om du blir stungen så kan det vara farligt om du får en alergisk reaktion !!smiley11.gif

Jag är inte alergisk mot deras gift ,, men det gör ont som F¤n och du mår inge vidare.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns olika uppgifter om deras giftighet, allt från getingstick till kobrabett. Drakfisken är en fredlig fisk så till vida att han inte attackerar någon som meckar i karet. Däremot är den vanligtvis så nyfiken att han därför kommer nära händer och armar. Det är bara ryggfenans strålar som innehåller gift. Har du bara sunt förnuft och uppsikt var du har draken så är det ofarligt. Jag har själv haft ett antal stora drakar och aldrig haft problem med att mecka i karet. Jag har dessutom haft nöjet att simma med 6-7 st verkligt fullvuxna exemplar i Röda Havet. De var heller inte blyga. Vid ett tillfälle var det under ett nattdyk då man bara ser vad som är i ficklampsskenet. Drakarna drog nytta av ljuset och hittade lättfångade byten, men själva simmade de mest i mörkret tätt inpå mig. Så jag skulle vilja säga att giftigheten är inte problemet normalt sett, utan snarare glupskheten och slöheten. De jag har haft har varit väldigt tråkiga. De kan placera sig lodrätt med buken mot rutan eller en sten och stå där i timmar i väntan på att du ska komma fram och ge den mat. Som de äter förorenar de också.

Men visst är det en fascinerande fisk. En klassiker helt enkelt. Men i det långa loppet så tycker jag att det är inget jag vill ha igen. Nej tack. Men det är ju min högst personliga åsikt.

/Kaj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar så mycket för svaren. Jag är inte speciellt orolig över giftet, det gäller att vara försiktig. Råkade komma åt min anemon en gång när jag fixade lite i akvariet, aj aj vad det brändes. Nuförtiden är jag mer försiktig.

Hur stort akvarium bör jag starta med och vilken art rekomenderar ni? Den som jag såg i affären var en cirka 15cm stor (inkl. fenor) Volitans, väldigt vacker! Jag skulle gärna vilja ha så litet akvarium som möjligt, tror ni att 200-300 liter räcker till en Volitans? Jag vet ju att de blir rätt stora men i affären sa de att den sällan blir större än 25-30cm i akvarium. Har en annan fråga också, går denna färgvariant på Volitans att hitta i affärer:

pterois.volitans.jpg

Hittade bilden på denna länk: http://www.uog.edu/marinelab/fish/species_html/pterois.volit ans.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som kaj sa... de äter mycket och förorenar motsvarande mycket. Passar tyvärr bäst till ett rent rovfisk kar. Visst kan du ha denna fisk i ett vanligt revkar, men du kanske inte kan ha så mycket mera fisk ifall vattenkvaliten ska hållas hygglig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Melina!!

Jag har haft en drake under några år, vacker och timid fisk men du får vara beredd på att de mindre fiskarna kommer att försvinna, en efter en. Jag blev av med 6 clowner på en vecka, innan jag fick tag på den gynnaren och satte den i isoleringscell i eget akvarie.smiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

man får väll även fundera på om man inte ska skaffa sig någon form av mekaninsk filtrering om maqn skaffar sig en drake.

Den färgvarianten finns nog i dom flesta butiker det som gör att den ser så anorlunda ut tror jag är att den är under ett blårör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Melina: Bilden på volitans du har verkar ha mycket blått (actnic)ljus, de fiskarna brukar inte vara blå (jag kan ha fel). Observera att volitans är en av de större drakfiskarna (max 38 cm), om du vill ha mindre akvarie så kika gärna på Dendrochirus.

T ex:

http://www.fishbase.org/Summary/SpeciesSummary.cfm?ID=4912&a mp;genusname=Dendrochirus&speciesname=brachypterus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag tror nästan att färgen beror på någon typ av actinic rör. Kollade runt lite och hittade ingen annan drake med den färgvarianten.

Så som det ser ut nu så kanske jag blir tvungen att sälja bort saltkaret, ska vara bortrest i tre månader under sommaren och har tyvärr ingen här som kan sköta akvariet så lång tid smiley19.gif Blir nog mer draktankar efter sommaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...