Gå till innehåll

inför bygge av aut.påfyllning


Dallaman

Rekommenderade inlägg

Var inne på wrangs DIY

http://www.wrang.com/index.php?option=com_content&task=category&sectionid=4&id=23&Itemid=30

"Mycket bra sida"

hitta detta skiss för nivåvakt...

Skulle dessa komponenter funka....?

el kabel

Biltema:

25-980 12vpump 79,90:- 450L/h max höjd 5m

42-301 12vrelä 19,90:- slutande

38-112 Nätadapter 59,90:- finns billigare/klenare 38-111 49,90:-

Clasohlson:

22-3391 nivåvakt 198:- 100VDC ?är det max eller drift spänning?

?eller denna? 25-1362 249:- ?

och en sötvatten förvaring

i mitt fall en 20L dunk

om man vill vara på den säkra sidan och vill använda 2st nivåvakter,

ska dom paralell kopplas då?:smiley24:

post-2263-14468912522845_thumb.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag kör med 12V, har inte tagit den i bruk än, men jag har haft en test-period och det funkade.

Men jag kör bara 12V till nivå-vakterna, sen till ett relä (spolen), när den drar kör jag 230V genom reläet till en vanlig pump.

För att ytterligare begränsa att en stor katastrof skall hända så har jag ett 2-kanals tidur som slår till ett par ggr om dagen då den får fylla på med vatten. Den andra kanalen skall jag ha till DIY-moonlight är det tänkt :-)

Hittade ingen bra 12V pump som jag blev nöjd med, så jag köpte mig en liten eheim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dränkbar pentrypump

Av ABS-plast. För nedsänkning i tank. Kapacitet 7,5 l/min. Max tryckhöjd 5 m. Mått: 40 x 100 mm (Øxh). Motor 12 V, 2 A. 1 m anslutningskabel. Slanganslutning 7/16" (slang med inv. Ø 11 mm). Vikt: 110 g. OBS! Pumpen får ej torrköras.

post-2263-14468912524567_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 år senare...
  • 2 veckor senare...

Relä har man för att nivåvakten som skall dra igång pumpen inte skall ta hela strömmen utan detta skall då relä ta istället, lampan enligt schemat är bara för att man skall se när pump är igång.

Om nu säg nivåvakten klarar 0.2A och pumpen drar 0.5A så bränner man nivåvakt. Sätt in ett relä på 5A och problemet borta. Skulle man ha en 220V pump och övriga systemet på 12V så används relä för att ta denna last istället. Min åsikt är att relä är bra att använda i egna konstruktioner.

Om man vill så kan man ha en konstruktion på säg 380V men för att sätta av/på så används relä och kanske bara 5V som strömbrytare. Sedan så kan man ha så att det är spänning på relä hela tiden och vid strömbortfall så drar relä över till alternativ matning som typ 12V bly batteri med 220V konverter för att så sakerna att fortsätta snurra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hjälpte tyvärr ej mycket men såg att kopplings schemat var på översidan på hur man skall koppla. Principen är att man skall få magneten att dra mha spänning vilket gör att det flyter spänning via några andra stift. Vad man kan göra är att leka med ett litet batteri och på så sätt förstå hur man skall koppla.

Verkar som att de stift som går längs med skall ha spänning för att dra relä. Sedan de stift som går tvärs matar man in spänning och när magneten drar så går spänningen vidare ut via två andra stift. Vill du ha så att den gör något om spänningen försvinner över magneten så drar den 0.9W (0.9W/12V=0.075A) konstant dygnet runt.

Vad man kan urskilja på bilden ser det ut som att jag skulle lagt spänning på stift 4 och sedan dra magneten och spänning skall komma på stift 2 lr 6 men på tok för dålig bild att säga säkert.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stift 7 och 8 drar relät så där skall ström in från nätadaptern via nivåsensor/n/erna. Det spelar ingen roll hur du kopplar plus/minus, det som gäller är att du har en slinga med strömkälla - relä - nivåsensor och tillbaka till strömkälla.

Nästa slinga är från strömkälla till relä och så via pump tillbaka till strömkälla. Om man vill ha NO eller NC beror på hur nivågivaren är kopplad vilket kan variera. Om nivågivaren sluter kretsen när nivån stiger så vill man att pumpen skall sluta pumpa då vilket innebär att man ha NC koppling, pumpen skall arbeta när relät inte har spänning. Då kopplar man via stift 1 och 5. Sluter nivåvakten i stället vid låg nivå kopplar man via stift 1 och 3 i stället. För att veta vilket måste man ha ett schema på nivåvakten, alternativt testar man och ser om pumpen arbetar rätt, blir det fel så skiftar man bara. Inte heller här spelar det nån roll i vilken ordning man kopplar plus/minus, möjligen med reservation för om pumpen har synpunkter på det men det är mindre troligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har snart koll på detta men en sista fråga. hur är det med de kopplingar som är "inbyggda " i de två slingorna vad har dessa för funktion? Ställer kanske dumma frågor men vill förstå vad jag gör och hur det funkar.

Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter mycket om och men så har jag fått det att fungerar tyvärr felet var att mina flotörer var av olika slag en NC och en NO vet ej hur detta gick till för jag köpte dem samtidigt.

Så jag måste bara kolla om det är NC flotörer som ska användas innnan jag beställer?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där med inbyggda kopplingar begriper jag inte vad du menar med, förklara närmare.

Har du kollat så nivågivarna inte går att koppla om mellan NC/NO? Det förekommer.

Du bör ha NC-typ om det skall bli rimligt att få till det, släpper fram spänning opåverkad och bryter när nivån stiger. Seriekoppla dem och sätt dem på aningen olika nivå så kommer en att jobba och en fungera som säkerhet om den första ballar ur. Testa i så fall den som är för säkerhet nån gång ibland så den inte beckat ihop, det går t ex att göra genom att föra upp en burk med vatten under den när pumpen jobbar och kolla så det bryter när den får hög nivå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...