KennethN Postat 11 mars 2019 Postat 11 mars 2019 Jag har under flera månader haft uppåtgående NO3. För en månad sedan låg jag mitt mellan 16 och 32 mg/l mätt med Red Sea Pro och nu ligger jag prick på 32 mg/l. Har samtidigt haft lågt fosfat. Enligt egna mätningar med Hanna Phosphorus ULR (HI-736) omkring 0,02-0,04. Triton ICP-test har dock visat att PO4 ligger lägre än vad mina egna tester visar. För en månad sedan låg PO4 på 0,0068 mg/l och jag ökade därför matningen och har nu fått resultat från ännu ett ICP-test som visar 0,0139. Har nu börjat se tecken på att cyanon som jag kämpat med i stort sett ända sedan jag startade akvariet för 3 år sedan men trodde jag blev av med för ett par månader sedan nu sakta kommer tillbaka igen. Antar att det beror på mitt otroligt skeva N/P-förhållande? Vad ska jag göra för att få ner NO3 till lagom nivå och rätt förhållande mellan N och P? Fakta om akvariet: 475 liter total verklig vattenvolym 46 kg levande sten Core 7 Other Methods, 26 ml/dygn från varje flaska. Har doserat manuellt men sedan i fredags är doserpump installerad. Triton Jod, 1 ml/dygn Triton Fe, 1 ml 2 ggr/vecka (manuell dosering) Väl tilltagen skummare med CO2-filter på luftintaget Salthalt 35 ppt (Red Sea refraktometer) Temperatur 26 grader UV-C (Deltec 80 W) installerad på returen Oxydator med 2 katalysatorer och 12% väteperoxid Ingen kolkälla (har aldrig haft) Ingen fosfatremover (sedan ca 4 månader) Inget refugium eller algreaktor Citera
KennethN Postat 11 mars 2019 Författare Postat 11 mars 2019 Triton N-DOC- test. Prov taget 3/3: Citera
KennethN Postat 11 mars 2019 Författare Postat 11 mars 2019 Triton ICP-test. Prov taget 3/3: https://www.triton-lab.de/en/showroom/aquarium/auswertung-b/icp-oes/75261/ Låg högt i salthalt (och därmed i flera andra parametrar), har justerat det. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.