Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Jag har under flera månader haft uppåtgående NO3. För en månad sedan låg jag mitt mellan 16 och 32 mg/l mätt med Red Sea Pro och nu ligger jag prick på 32 mg/l.

Har samtidigt haft lågt fosfat. Enligt egna mätningar med Hanna Phosphorus ULR (HI-736) omkring 0,02-0,04. Triton ICP-test har dock visat att PO4 ligger lägre än vad mina egna tester visar. För en månad sedan låg PO4 på 0,0068 mg/l och jag ökade därför matningen och har nu fått resultat från ännu ett ICP-test som visar 0,0139.

Har nu börjat se tecken på att cyanon som jag kämpat med i stort sett ända sedan jag startade akvariet för 3 år sedan men trodde jag blev av med för ett par månader sedan nu sakta kommer tillbaka igen. Antar att det beror på mitt otroligt skeva N/P-förhållande?

Vad ska jag göra för att få ner NO3 till lagom nivå och rätt förhållande mellan N och P?

Fakta om akvariet:

475 liter total verklig vattenvolym

46 kg levande sten

Core 7 Other Methods, 26 ml/dygn från varje flaska. Har doserat manuellt men sedan i fredags är doserpump installerad.

Triton Jod, 1 ml/dygn

Triton Fe, 1 ml 2 ggr/vecka (manuell dosering)

Väl tilltagen skummare med CO2-filter på luftintaget

Salthalt 35 ppt (Red Sea refraktometer)

Temperatur 26 grader

UV-C (Deltec 80 W) installerad på returen

Oxydator med 2 katalysatorer och 12% väteperoxid

Ingen kolkälla (har aldrig haft)

Ingen fosfatremover (sedan ca 4 månader)

Inget refugium eller algreaktor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...