Gå till innehåll

Damseller

Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Vågar jag sätta i damseller i mitt 250 liters kar med 1 dvärgkejsare och 2 clowner? De är väll hyffsat agressiva och jag är lite osäker på om man vågar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Egentligen bara damseller i allmänhet.

Men det finns väll ett olika antal arter som jag är mer intresserad av.

T.ex. Dascyllus trimaculatus. Om jag inte har rent fel för mig så är detta den vitprickiga.

Mycket sten och gömställen finns det gott om.

Om jag hade tänkt att sätta i mer fisk efter ev. damsellerna, vet jag faktiskt inte. Det beror ju sig helt och hållet på om detta går eller inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror det skulle gå ganska bra. Både clowner och dvärgkejsare brukar kunna ta hand om sig.

Det kan bli lite stökigt om damsellerna leker och vaktar ägg... men det bör gå bra.

Jag hade dock varit försiktig med att sätta andra små fiskar efter damsellerna.

Och helt säker kan man aldrig vara med några fiskar... men den kombinationen du nämner bör ha goda chanser att fungera bra ihop.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för dina svar.

Nu när vi ändå är inne på det här med kombinationer osv., så kan jag ju passa på att samtidigt fråga om det kan vara tänkbart att sätta i kirurger? Har hört att en del av arterna ska vara kännsliga mot prickar och dylikt villket t.ex kan orsakas av stress mellan fiskarna. Hur går kirurger ihop med clowner och dvärgkjesare?

Har även hört att en del anser att man ska ha UV för att lyckas med kirurgerna, stämmer detta eller klarar man sig utan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I ett 250 liters kan en liten kirurg av Zebrosoma-släktet gå bra. UV är inte normalt sett nödvändigt för dessa.

Vissa kirurg-arter är väldigt känsliga för prick och till dessa bör man ha UV... men inga av de arterna skulle må bra i ett 250 liters.

Kirurger brukar funka bra med clowner och dvärgkejsare. Jag skulle dock sätta i kirurgen efter kejsaren för att vara på den säkra sidan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...