Gå till innehåll

Rovfiskar till saltvattensakvarium?


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Skippa hajar är mitt råd.

Finns ingen haj som på sikt mår riktigt bra i 500liter..

De som säljs är ofta bebisar... känsliga och ömtåliga till en början... och sen stora matvrak.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej vänner!!

Jag har precisbeställt en haj, bambu, tänkte se om man kan få den o trivas. En polare till mej i USA har haft hajar länge, han har tom svarttippade revhajar och det går bra. Nu har han kanske lite större balja än vi andra (ca 2100L) men i hans lilla(720L)har hantvå bambu tillsammans med andra "vanliga" fiskar och det har han haft de senaste 2åren, utan problem. Det enda han sagt till mej är att använda den största skummare som går in i huset, då dessa varelser skitar ner ganska ordentligt . Själv har jag haft en ruggigt glupsk stjärnmuräna i många år och detta fungerar utmärkt. Den enda som har något ont av denna lilla ål är min sambo, hon fick ett rejält bett av densamma då vi flyttade om lite på stenarna för några månader sen. Jag kunde inte tro att en 55cm lång ål kunde bita så illa. Mitt kar är på ca 980L ( Hemmabygge ).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som har några bra bilder på hajjar eller andra tuffa fiskar som man kan ha i saltvattensakvarium?

Jag har nu ett 540 l kar med 3 st redtail och en arrowana samt lite andra fiskar så jag vet hur det kan vara när fiskar växer ur ett kar. Jag gav precis bort en redtail på ca 40 cm till universeum i GBG, han råkade äta upp 2 av mina 4 paron hajar under sommaren så då tröttnade jag. Nu tänker jag göra om detta kar till saltvatten och tänka 2 ggr innan jag köper för stora fiskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Annat alternativ till rovfiskar, om man har stor bottenyta, är den blåprickiga rockan som inte blir så vansinigt stor, dock kräver den stora sandutrymmen som sagt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...