Gå till innehåll

Odlad loriculus


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Jag frågade och här är svaret

Hi Jorgen,

Thank you for your inquiry regarding raising C. loriculus.

The scientists at the Oceanic Institute have had some success using copepods to feed the larvae. In some trials they add rotifers and Artemia. The scientists are still investigating the best way to raise C. loriculus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet är bara att det finns ganska många olika arter av copepoda och att ingen vill avslöja vilken art eller kanske allra viktigast storlek som använts. (Självklart för att kunna utveckla tekniker för att kunna sälja den copepod som använts till odlare/akvarister). Det är troligt att det finns någon art av copepod som passar från svenska hav (troligast västkusten iom salthaltsproblematik) men så länge de inte avslöjar vilken storlek som använts är det något problematiskt att gå ut och leta... Rotifers (hjuldjur) och artemia är för stora som första föda för de flesta marina "prydnadsfiskar", tyvärr... Det finns tydligen 2 artiklar i FAMA om hur F. Baensch gick tillväga när han drog upp loriculus i sitt garage, men han avslöjar givetvis inte vilken copepod som använts. smiley6.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I många fall rör det nog sig inte om själva copepoden man matar med... snarare dess nauplii. Precis som med artemia.

Som jag ser det...

Problem nr 1

Skaffa välmående och lekande fiskar. När det gäller C. Loriculus är nog det här svårt nog för de flesta.

Problem nr 2

Identifiera en lämplig foder-sort. Copepoder och dess nauplii kan troligen vara bra att försöka med.

Problem nr 3

Se till att få en tillförlitlig källa av det här fodret. Det ska ju helst vara möjligt att odla fram ganska stora mängder utan allt för stora kostnader.

Själv vet jag att jag har mängder med Copepoder i mitt akvarium. Både bottenlevande och frisimmande sorter. Jag har tänkt att försöka isolera en del av de här för att försöka odla upp större mängd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dykaren,

Vet inte om de har mikroskopdissekerat några av ynglen för att fastställa om det är fullvuxna copepods eller nauplier de äter, Baensch skrev om copepods i allmänhet i det artikelutdrag jag lyckades få tag i och jag fick uppfattningen om att det var fullvuxna som använts men nauplier borde troligen kunna fungera bättre iom att simförmågan är något sämre vilket borde ge bättre fångstprocent hos ynglen.

Tror att problem 2 är det största problemet...problem 1 kan troligen lösas förutsatt att plånboken är tjock nogsmiley5.gif Har man lyckats lösa problem 2 så är det troligt att problem 3 är ganska lättöverkomligt, liknande teknik som för rotiferodling borde ju fungera förutsatt att det är en frisimmande copepod man använder sig av. Spontant misstänker jag att en bottenlevande variant av copepod inte bör fungera iom att fiskyngel och fiskmat då troligen befinner sig på olika nivåer i yngelkaret!?

Har du någon info om vilken föda som användes för att odla Z. flavescens?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...