Gå till innehåll

Deltec 1060 har fått fnatt


Rekommenderade inlägg

Jag har en Deltec 1060 skummare, som har börjat bete sig lite underligt. Jag har under hela tiden haft kranarna helt öppna och nivåspjället nästan fullt uppdraget och då har det skummat precis upp till kanten till koppen.

Igår så hände något me den, den började att producera hur mycket skum somhelst. Den hade tryckt av locket till koppen och det bara forsa vatten/skumm längs ner skummaren eller via glaset utanpå sumpen ut på golvet igen :x.

En annan följd på det hela var att på utlopps sidan av skummaren kom det också massa skumm och syrebubblor, som den optiska nivåsensorn till iksen kände av. Den trodde att det då var dags att fylla på vatten när det kom så mycket syrebubblor vilket den gjorde också. Den hann med ca 20 liter osmosvatten. Det kan hända mycket på den 1½ dagen man är borta.

Så vad ska jag göra med skummaren? Som det är nu så har jag stängt ventilerna helt nästan och nivåspjället är helt nertryckt nästintill. Och den fortsätter ändå att skumma på som bare den! Hur kan den göra så helt plötsligt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Jag tror också att det hänt något i karet som gör att skummaren kör för fullt och det kan du nog inte göra så mycket åt, men det du måste åtgärda är att när det händer så skall det inte ställa till elende med överrinn o.dyl. Kan du inte såtta skummaren så det som rinner över alltid rinner i sumpen. En annan sak som ökar säkerheten är en timer på påfyllaren så att man inte kan få i mycket mer än vad som behövs för att toppa upp. En sak jag lärt mig med saltvatten är : Allt som kan hända händer förr eller senare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en larmfunktion på iksen så att efter 20 sek så stänger den av osmospumpen. Men det kan ha varit så att det har kommit mer eller mindre syrebubblor hela tiden så den har startat och stängt av flera ggr.

Jag har haft ett par sniglar som vältomkull då och då och dött, men då har ej skummaren gjort så. Däremot har det visats sig nu när jag tittat närmre på korallerna så ser jag att sinularian har delat sig. Alltså själva foten har lossnat från den övriga korallen, kan det vara detta? Och bör jag ta bort denna korallen? Samt att för ett par dagar sen så fick jag slänga tre bitar pumpande xenia som hade fått mycket stryk när dom flugit av ett gummiband, kan det vara dom med (jag såg det läckte ut nån vätska ifrån dom)?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...