Gå till innehåll

Palletkirurg


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Guest Gäst

Hej!

Inhandlade igår en palletkirurg. Den verkar trivas mkt bra, började äta alger efter ca 2 min och har inte slutat sen dess. Men jag har en liten blå fröken fisk med gulstjärt. Den är på och knuffar lite på den ibland.

Idag går den och äter alger och "kliar sig mot stenen lite då och då" den är för övrigt pigg och ser inga antydningar till prickar. Fast den har ett ltein märke som ett skrapsår på ena sida. Är det normalt att de kliar sig som sötvatten eller håller den på att få prickar`?

har kört med ett 11 W UVC i två dagar. Karet är på 375 L

Filip

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Min palettkirurg råkar ut för prickar då och då, klibeteendet känns igen. Jag har dock valt att inte göra någonting på saken eftersom den verkar repa sig och för övrigt ser pigg och alert ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Hepatus är ju en av de kirurger somlättast drabbas av cryptocarion,men med ett fungerande Uv och bra vattenkvalitet så brukar man få bukt med detta på drygt en vecka.

Se till att du har bra genomströmmning i akvariet,för prickparasiterna brukar hålla till i bottenlager och håligheter där fiskarna "sover"

Kan du dessutom något lägre salthalt än normalt så verkar det vara gynnsamt mvh Leffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

OK, jag det är rätt bra blås i akvariet. ska byta vatten imorgon så då får jag väl ta lite mindre salt.

Den kliar sig mer och mer, även med fenorna runt gälarena.

om den börjar få pricka ska jag bara låta den vara?

Filip

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

C parasiterna jobbar i cycler,så att dom brukar bryta ut,försvinna en del för att sedan blomma upp och ramla av igen.men jag har en känsla av att det är bättre att låta firren vara ifred än att stressa den med infångning.

Ett fungerande uv tar död på parasiterna.

Finns folk (ganska många faktisk)som påstår att det hjälper att pressa lite saft ur vitlök och droppa på fisk-maten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Ja jag ar lästendel om det här med vitlök, probelmet är väl att det är svårt att droppa på algerna =) Men jag kan ju prova. Ska jag bara ta lite artemia, smälta det, pressa ner en vitlök och röra om lite sen frysa in det igen eller?

Filip

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

droppa på det frysta blocket eller bara på det du ska tina upp för dagens matningar.

inga frysvaror mår bra av att tinas och sedan frysas in igen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

UV-C tar endast död på de "friflygande" parasiterna, fungerar tyvärr inte om fisken redan drabbats. Om det inte germed sig rätt snart så är det färskvattensbad och Kopparbehandling som gäller.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Jepp I know

Han har ju iof inte fått några prickar än, ja grukar vara mega hypokondriker med mina fiskar. Vi får se hur det ´går.

Hur fasiken ska jag få upp honom utan att stressa ihjäl honom är ju frågan.

Filip

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Skulle inte tro att du behöver oroa dig om den skulle få någon prick. Så länge den inte får "riktig" pricksjuka. Som sagt så är kirurgerna kända för att vara lite känsliga för prickar. Mata den med varierad och näringsrik kost så brukar det fixa sig. Själv så har jag inte UV alls och det fungerar utmärkt.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Riktig att uv´t bara tar dom frisimmande parasiterna,men varje angreppscykel är tidbegränsad-såman dödar dom frisimmande parasiterna inför nästa "varv".

Min erfarenhetär att, även om man tar ur fiskarna för behandling,så tenderar dom att bli angripna igen när man återför dom till burken.

Så om man hoppat över karantän och väl fått in det här skiten i akvariet, brukar sånt här inte sluta med nåt happy ending-om man inte kan ta död på friflytarna. mvh Leffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Tjena

Nu existerar en REVSÄKER medicin Oodinium tyvär så vet jag inte vad den heter men den går iaf att köpa hos min handlare i VÅS.

medicinen är inte 100% effektiv men helt revsäker.

Ni kan ju kolla upp den den fungerar för mig när jag prövade densmiley17.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Hej"!

Nu har den självklart några små *censur* prickar. typ 5-6 st.

Vet inte riktigt vad jag ska göra, vissa säger bada i sötvatten, andra karantän andra låt den vara. Jag har inget annat saltkar så karantän blir nog svårt, nått tips?

Medecinen låter ju intressant, tvivlar dock på att min LFS har sån.

Filip

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

låt den va om du har uv så tror jag att det ge sig själv att jag runt fisken tror jag bara stressa den ännu värre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Jag vill inte låta gnällig men när jag stoppade i två små paletter som nästan genast fick prick så ångrar jag idag att jag inte tog bort dom från burken direkt. Jag lät dem vara kvar och provade med den "revsäkra" medicinen, som för övrigt heter EXODIN, det fungerade inte alls, däremot spred sig pricken till mina andra kirurger och firrar. Det hela slutade med att 1.5 veckor senare så hade alla fiskar till ett värde av ca: 4000:- dött.

Jag hoppas att de som har skrivit att man skall låta det vara inte tar illa upp (det fungerade bara inte för mig) menjag kommer aldrig mer låta en fisk med prick vara kvar i burken.Det kan tilläggas att jag körde med UV både innan, under och efter. Det tråkiga med Odinium (om det är det som Du har) är att dessa parasiter lever kvar i burken om det finns värddjur, de kan t.om. finnas i sandlagret, och vi pratar månader innan de är borta. Min burk fick stå utan djur i 1.5mån sedan pallade jag inte att vänta längre.

Slutsats (min alltså) Ta ur fisken och kopparbehandla den, du behöver en liten burk till det för det tar 1vecka eller två innan det är bra (ibland längre)

Och lycka till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Ok

jag har iof bara 3 fiskar till så det är nästa billigare att chansa och låta den vara kvar, äna att köpa ny pump, liten skummare akvarium etc.

Koraller tar väl ingen som helst skada av det eller?

Filip

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Hej, min palett kliar sig i perioder, har ibland blivit orolig att den håller på att få pricksjuka men efter några dagar så verkar den sluta klia sig. Har haft den ca 2,5 år och tycker den gjort såhär emellanåt redan från start, den verkar förövrigt helt frisk, han har vuxit rejält och äter riktigt bra.

Vet inte om det berott på parasiter att den kliat sig eller om det är något annat, jag har aldrig sett den ha ngon prick och har slutat oroa mig när den kliar sig för sjuk verkar han inte bli. Du kanske inte behöver va så orolig för dom verkar kunna klia sig utan att det blir prick utav det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Mattias: Filip skrev ju tidiagare att paletten hade börjat få prick, därav mina rekomendationer.

Filip: Exodin skadar inte koraller. Däremot gör kopparbaserade mediciner det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...