Guest Gäst Postat 3 mars 2004 Postat 3 mars 2004 Hur ser er förstafemma ut i korallrevsakvariet? Om ni fick sätta ihop 5 lämpliga fiskar, skulle det bli en dvärg, några kirurger, toppat med en kejsare? Eller vilka skulle ni välja? Citera
Guest Gäst Postat 3 mars 2004 Postat 3 mars 2004 Jag är ju helt udda och gillar istället anthias, kardinaler och olika chrysiptera...dock blir det ju trist med bara någon av varje. Om vi pratar singelfiskar så kanske en Ac. tennenti, en Naso lituratus, en "lipstick" dvärgkejsare, vad de nu heter....åh, varför gav jag mig in på detta..*ler* Citera
Guest Gäst Postat 3 mars 2004 Postat 3 mars 2004 Centropyge loriculus, Flame AngelSalarias fasciatusSynchiropus picturatus, MandarinAmphiprion percula, ClownfiskHeniochus acuminatus - Långfenad vimpelfiskÄr ju ganska förtjust i de små fiskarna...inga stora baddare här inte Citera
Guest Gäst Postat 3 mars 2004 Postat 3 mars 2004 Kejsare & Kirurger ska det vara.Kejsare NO 1 .DiacantusKejsare NO 2: E.NavarcusKirurg NO 1:Z.FlavesensKirurg NO 2:P.HepatusKirurg NO 3:Z.Xanturum Citera
Guest Gäst Postat 3 mars 2004 Postat 3 mars 2004 Utan någon direkt inbördes ordning: Pseudanthias hawaiiensis Centropyge boylei Euxiphipos navarchus Gobiodon histrio Doryrhampus dactyliophorus Citera
Guest Gäst Postat 3 mars 2004 Postat 3 mars 2004 En Röda Havet-biotop Pygoplites Diacanthus Zebrosoma Xanthurum Pseudochromis Fridmani (2st) Zebrosoma Desjardinii Citera
Guest Gäst Postat 3 mars 2004 Postat 3 mars 2004 Mina favoriter..... Neocirrhites armatus, Röd Hökfisk Salarias fasciatus Acanthurus sohal Paracanthurus hepatus Synchiropus splendidus, Mandarin Fisk Har alla förutom synchiropus splendidus..... Citera
Guest Gäst Postat 3 mars 2004 Postat 3 mars 2004 Här är mina Även jag gillar kejsare och kirurger 1. E. Navarchus( den har jag inte ännu) 2. P. Asfur ( den har jag) 3. C. Bicolor( den har jag) 4. C. Loriculus (den har jag inte ännu) 5. Z. Flavesens( den har jag ) Jocke Citera
Guest Gäst Postat 3 mars 2004 Postat 3 mars 2004 Som motvikt till min tidigare dyra Röda havs-lista vill jag här lägga till billiga och i min mening underskattade fiskar. Bra värde för pengarna, tåliga och trevliga.. 1. Pseudochromis-arter. Kostar kring 100kr, grymt mycket färg och tåliga. 2. Lo Vulpinus. Tåligare och snällare än alla kirurger. Äter dessutom Valonia ibland. 250kr ungefär 3. Pilfiskar, Ptereleotris zebra. Går att få tag i för under 100kr. Snabba, tåliga, revsäkra, snälla, vackra och intressanta. 4. Sex-bands gylta, Pseudocheilinus hexataenia. Kostar också kring 100kr. Snygga trevliga fiskar som hela tiden simmar in och ut bland stenen. Har ett rykte om att kunna bli aggresiva, men det jag har själv aldrig märkt. 5. Pyjamaskardinalabborre, Sphaeramia nematoptera. Bara namnet gör ju att man älskar dem. En billigare och tåligare variant av Bangaii. Munruvare. Billiga Citera
Guest Gäst Postat 3 mars 2004 Postat 3 mars 2004 Att bara begränsa sig till 5 fiskar tycker jag gör att stimkombinationer inte går att köra, sålänge det inte är så att det är 5 arter vi pratar om, och x antal individer. För då skulle jag vilja säga följande. tänk ett kar på 500 liter, mycket sten och koraller. Chromis Cyanea X 15 Zebrasoma Xanthurum X 2 Valfri färgglad blennid X 2 Synchiropus splendidus X 2 Salarias fasciatus X 1 Citera
Guest Gäst Postat 3 mars 2004 Postat 3 mars 2004 Är det något jag har missat? Finns det en fisk som heter Chromis Cyanea? Jag känner till crysiptera cyanea, blå djävul. Men den kan vara väldigt aggresiv, kan man ha den i stim? MVH Magnus Citera
Guest Gäst Postat 3 mars 2004 Postat 3 mars 2004 Chromis Cyanea är inte så vanlig, ser ut på följande sätt och är en stimfisk. Dyr ät den oxå såklart, hade 5 st som mina O. Niger tyckte va jättekul att jaga ihjäl på 2 dagar =( Citera
Guest Gäst Postat 3 mars 2004 Postat 3 mars 2004 Tack till alla som bidragit! Jag har gått igenom alla fiskar som nämts och jag inte känner till. Tanken med tråden var att få lite förslag till mitt nya akvarium. Jag har inte spikat något än, men en del kommer nog att känna igen några av sina val när jag får fisk i akvariet. /Janne Citera
Guest Gäst Postat 3 mars 2004 Postat 3 mars 2004 Cromis cyanea är ju döläcker. Om jag hittar sådanna så får det bli dom i stället för den vanliga cromis viridis. MVH Magnus Citera
Guest Gäst Postat 3 mars 2004 Postat 3 mars 2004 Nackdelen med Cyanea är det nästa tiodubbla priset mot Viridisen, om man handlar på JR iaf. Gav 275 spänn st, så att ha ett stim blir dyrt =/ Förstå att man var lite purken när O Nigrarna tog livet av dem på 48 timmar. Citera
Guest Gäst Postat 3 mars 2004 Postat 3 mars 2004 Sorry magnus,tittade inte så noga,var inte så intresserad...fick bara syn på en fisk med latinska namnet "hum-hum cyanea" och tänkte det kanske var samma fisk,verkade ju inte helt olik. på bilderna. Citera
Guest Gäst Postat 3 mars 2004 Postat 3 mars 2004 Måste bara lägga till att Cyanean långt ifrån gör rätt för sig på den bilden jag la in, stjärtfenstrålarna är mycket mer utdragna och ryggfenan följer dessa i "stil". Så den är mycket varrkrare och smäckrare i verkligheten, den på bilden ser ut som en Viridis som blivit lite smutsig på ryggen =) Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.