Gå till innehåll

Lysrörsfråga


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Guest Gäst

Hej!

Har en fråga om lysrör, har 4st 36W (40w) Vad skall jag köra med där? Skall jag ha 3st vita rör och 1st blått eller 2st vita och 2st blåa??

Kör med 2st vita och 2st blåa som det är idag är det rätt eller skall jag byta ut 1st blått mot ett vitt till?? eller skaffa ett vitt till??

/Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

2 blå och 2 vita tror jag kan vara en bra kombination, dock så e det ju lite av en smakfråga hur man vill att ljuset skall vara.

Att skaffa mer ljus, om man har råd, är aldrig fel, så ett till vitt rör är bara positivt.

Hänger ju lite på akvariestorleken hur mycket ljus du får plats med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Håller med Zacke,beror ju helt på hur du vill att det ska se ut,det spelar ingen roll för korallerna vilket K-värde rören har,huvudsaken är hur mkt ljus som kommer ut ur rören.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Hej igen!

Jag har ett 375liters med egen byggd ramp, jag kan med lätthet få in 1st rör till och med lite meck ytterligare 2st, frågan är ju då om man sätter in 3st rör till, skall jag sätta 2st vita och ett blått eller 3st vita??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Som sagt, vad vill du har för färgtemperatur på ljuset?!

Vissa vill ha det blåare än andra, tycker du om det du har nu så kör 2 vita och 1 blått, tycker du det är för blått, kör 3 vita, t.ex.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Ledsen om jag kommer med en fråga som har besvarats förut, men jag hittar det inte någonstans...

Jag har ett akvarium på 140 liter (tror det är 90 långt och 40 djupt).

Har tänkt sätta igång med saltvatten. Har nu en ramp med 2 st 30W lysrör. Räcker dessa för salt? Skall jag köpa någon speciell typ av lysrör?

Jag vet att det skall ge mycket ljus. Så mycket som möjligt? Vilka värden skall jag kolla efter? Skulle vara trevligt om någon skrev minsta möjliga värde som går någonstans, så jag har nåt att gå på, om jag måste beställa. Skall snart sätta i reflektorer i rampen också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Dahla roligt att du vill börja med salt! Men vad hade du tänkt ha i ditt saltvattensakvarium? Ett kar på 140liter med måtten 90x40x40 inbjuder inte direkt till några större möjligheter...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

vist räcker det med två lysrör det körde jag med dom första 6 mån ska du bara ha fisk å lättare koraller så duger det kör då med speciella rör för salt jag skuille ta ett 10,000k och ett blårör

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Tänkte köra lite fisk, anemoner (rätt stavning?) och kanske några mjukkoraller (heter det så?).

Köpte idag ett Osram akvarierör med blå ton för att testa i mitt sötvatten nu. Beställde även Osrams ljusstarkaste rör. Ett Floura som jag inte minns riktigt vad det hette mer. De sa på Osrams kundtjänst att man inte kunde mäta Kelvin på detta rör, för att det låg i fel spektrum för det...? Får se hur det blir när jag får det.

Var köper man annars ett rör med 10.000k i Göteborg - Kungsbacka området?

De sa på kundtjänsten att röret gav 1000 lumen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Hejsan Dahla

Ja i GBG trakten finns det många zooaffärer med de "rätta" lysrören

kan nämna de jag vet:

Herkulez Zoo på Herkulesgatan

MarinAkvariet i Mölndal

Reefcenter i Göteborg

Kungsmässan zoo i Kungsbacka

Ciklidhuset i Lerum

Tropisk akvarie Inport i Göteborg (ligger vid Kaggeledstorget)

Men det finns säkert fler men kommer ej ihåg några fler

Osram 67 som du köpt é ett mycket bra ljus tycker jag kör själv med 2st

För att vara lite mer rätt ute så hadde jag kört på minst 3 lysrör

2 "vita" å ett blått

När du skriver flora så låter det som ett sötvattenslysrör risk att detta blir helt fel i karet, algblommning...

Men kolla efter lysrör som har minst 10000kelvin

Sylvania Coralstar

Sylvania Aqua Star

Hagen Marine-glo

Coralife Actinic blue

Hagen Power-glo

men det finns ju även andra märken även med de som har 50/50 av aqtanic/dagsljus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

*Nu blir jag väldigt fundersam* HMMMM!?????????

Dahla: fisk, anemoner och mjukkoraller i ett 140liters kar? Jag tycker inte att det låter som någon bra ide,okej det går,allt "går" (för så måste man säga?) men jag tycker att du ska skaffa dig ett större akvarium!!

Det kommer attkrävas lika mkt av dig med ditt lilla som det gör med ett lite större och det kommer att kosta dig lika mkt!Tex ett250liters akvarium skulle genast ge dig betydligt mer tillbaka för samma pengar och arbete!

Akvarium i 250liters klassen betalar folk för att bli av med! dom bokstavligt talat kastar det efter dig om du bara letar lite! Har du ont om stålar så sätt ut en annons i lokaltidningen! Övrig utrustning blir inte speciellt mkt dyrare, lysrören är inte billigare bara för att dom är kortare, cir*censur*lationspumparna du behöver till ett 250 kostar ett par hundraochmånga väldigt billiga skummare klarar ett normalt belastat 250liters kar.

Jag råder dig att tänka igenom detta, du kommer bara att dra på dig onödiga problem..Du kommer att måsta leta bland de aldra minsta bitarna av Levande-sten för att passa in iditt lilla akvarium. Du kommer att ha fyllt fisk "kvoten" med en gång..

Fundera,Räkna,Annonsera så ska du se att det kommer att gå bra! Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Hmm... Saken är den att jag köpt akvariet av en jag känner. Han har tidigare kört salt i det. När jag nämnde vad jag skall ha i, så var det bara en 2-sekunders brainstorm. Har inte alls bestämt någonting än. Skummare får jag nästan gratis av honom om jag drar igång saltvatten. Vad gäller fiskar hade jag bara tänkt ha 2 eller 3 stycken. Vad gäller pumpar så har jag redan 10 gångers omsättning idag. Kanske köper ett pumphuvud till. Undrar inte över allt detta i den här frågan.

Ville bara veta vad för typ av ljusrör jag skall köpa. Resten skall jag sätta mig in i närmare efter det.

Men tack för omtanken!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Okej självklart gör du ju det som känns bäst.

Men den skummaren kanske oxå klarar ett 250 och då har du jubra förutsättningar för starta ett lite större kar utan extra kostnad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Jo... I och för sig... Men utan extra kostnad blir det ju inte ändå... Måste köpa några fler pumpar då. Och mer LS. Det är ju saker som ändå kostar sina kronor. Har dessutom en flickvän som jag inte tror tycker det är nödvändigt att gå över till saltvatten om det tar lite på vår ekonomi... Sen tror jag inte det är så lätt att hitta någon som är villig att gratis ge bort ett 250-liters. Eller? Någon som varit med om det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Du behöver ju bara nån pump till och det behöver inte kosta många hundralappar, LS kostar visserligen men du får ju valuta för pengarnaeftersom du kan hålla enstörre mängd stenmed sammautrustning.Att hitta ett 250kar mer eller mindre gratis blir inga problem men du måste ju leta! Folk som tappat intresset , som har fått barn osv där har du chansen att göra ett klipp! Lägg fram det lite snyggt och förklara att dom inte behöver anstränga sig det minsta, att du kommer dit och tömmer karet åt dem, att du städar efter dig m.m Det funkar garanterat, det finnsgott omigenväxta "träsk-akvarium" som ingen i familjen längre vill röra vid! Du kanske åker på att bygga en bänk själv för akvariet råkar stå på en möbel som dom vill behålla men det må väl vara. Med litefinurlighet kommer man långt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Hmm... Kanske en idé. Men jag är ändå sugen på att använda det som jag har. Glömde ju säga att jag kommer få totalt 220 liter, eftersom jag ska ha mitt 60-liters som sump också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Jag gav bort mitt gamla 250 liters kar, 1 år sedan, som jag haft saltvatten i, ytavrinning och borrat. Så visst så kan du nog få tag på ett billigt allt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...