Gå till innehåll

Byta 150w -> 250w??


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Guest Gäst

Hej!

Har en Giesemann belysing.. En lampa på 150w- 10.000k

Skulle vilja byta upp till 250w..

Har en kompis som är elektriker.. Han säger att det är bara att byta lampan.. Men så enkelt tror jag inte att det är!?smiley5.gif

Sedan undrar jag om man ska välja högre kelvin?

Och vill gärna ha tips på vilken lampa som är bra!.

Tackar..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Hej Tomas,

Nej så enkelt är det tyvärr inte, en helt annan fattning för det första och dessutom krävs en kraftigare drossel..

Kelvin (färgtemperatur) väljer du själv, men jag personligen tycker en färgtemp på över 12 000 K är att föredra.

Angående lampor som är bra så är det väldigt individuellt och vad som passar ett visst kar kanske inte passar i ett annat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Hej Niklas.

Tack för ditt svar

Förstod att det inte skulle vara enklet.. Är helt lost på belysning.. smiley5.gif

Men ska satsa på ett högre kelvin.. Mitt akvarium är rätt djupt.. 80 cm.. Så jag behöver nog mera kräm än min 150w..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Hej igen,

Ja definitivt om du har ett så djupt akvarium och har koraller ändå nere vid botten..då är det nog knappt att en 250 wattare räcker.

Vilken giesemann-armatur är det du har?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Det smidigaste är nog att sälja din amatur å köpa en ny begangnad.

Vist funkar det med en 150w det är ju du sälv som väljer du behöver ju inte ha dom mest ljuskrävande korallerna på botten men det finns ju också en riska att du får alger på botten som följd

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Jimmy menar du att man får alger av att ha en för svag belysning? Förstår inte riktigt vad du menar och är klart intresserad av din teori om du menar att han skulle få mer alger av att använda sin 150w.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Jag har haft samma funderingar som tomas att byta från 150W -250", kollade med Arcadia som sa att det gick att bygga om armaturen men att det tyvätt skulle bli ganska dyrt.. så jimmys förslag är nog det som jag oxå skulle rösta på, att sälja o köpa nytt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...