Gå till innehåll

Nivå i sump o kar


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Guest Gäst

Som nybiliven sumpägare har jag spenderat de senaste nätterna med tvångsmässiga besök till sumpen för att kolla att allt är ok. Har haft lite problem med att justera vattennivån så att den håller sig där den skall i sumpen (har ventiler från pump o sump). Nu till frågan: jag har tänkt att min kalkvattenmixer fylla på vatten från ett klarvattenfack i sumpen till returpumpsfackket, MEN om jag nu gör det så kommer väl bara nivån i sumpen att höjas? Hur sjuttsingen ordnar man nivån i karet då? Tänker på avdunstningen...smiley5.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Antar att du har en ytavrinning och då sjunker ju inte vattnet i själva akvariet utan enbart i sumpen. Du skriver att du har ventiler från pump och sump(?????) varför?. Om du har nivåkontrollen i sumpen så ändras enbart nivån i sumpen och nivån i akvariet påverkas aldrig och det är precis därför man har en nivåkontroll i sumpen. Pumpen som pumpar tillbaks vattnet från sumpen ändrar ju inte flödet vilket gör nivån oförändrad i akvariet. Det som är viktigt när du har en kalkmixer är att nivåkontrollen är tillräckligt känslig så att den inte fyller på för mycket kalkvatten på en gång, då det är risk för utfällningar med ett ca dropp som följd (min rekomendation max 1l/påfyllning)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

hmm vet inte riktigt hur du menar nu niclas ,men nu när jag kör på nivåvakt ,relä & 12v pump så funkar det perfekt sjunker aldrig mer än ett par deciliter i taget sedan pyttsar pummpen i igen !förut så kunde jag ju få fylla på kanske 4 lilter som hade dunstat på ett dyngn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Nivån ändras ju bara i sista faket i sumpen vid avdunstning.

Sen om det är att du har problem med kulventilen från karet ner till sumpen så brukar man få hålla på i några dagar innan man fått den bra å tyst som man vill om man vrider lite på den så tar det ca en timme innan man ser det färdiga resultatet så att säga

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...