Guest Gäst Postat 3 mars 2004 Postat 3 mars 2004 går det bra att köra tillbaka returvattnet med en cirkulationspump eller krävs det någon speciell modell. Tänkte köra ca 3000L/H. sen vill jag dölja retur slang/rör och undrar vad ni tror blit bäst. att borra två hål ett för ytvatten och ett för retur eller ett stort hål för yttvattnet sen en slang från returen som jag trär igenom ytröret? eller har ni kanske några andra förslag? Citera
Guest Gäst Postat 3 mars 2004 Postat 3 mars 2004 Cirkulationspumpar funkar ba, kolla bara vilken lyfthöjd det är på den.Filip Citera
Guest Gäst Postat 3 mars 2004 Postat 3 mars 2004 Köp en en rejäl pump som du ska ha i sumpen typ eheim kolla då också lyfthöjden på pumpen. Det bästa om du vill dölja är att göra ett större hål till avrinning å ett lite mindre till att pumpa upp vattnet igen. Citera
Guest Gäst Postat 3 mars 2004 Postat 3 mars 2004 jag har en eheim på 1200L/h tror jag det var, som jag kan plocka ut filtret på. Sen komplettera med en cirkulationspump i karet. Är 1200L/h för lite för ytavrinning Citera
Guest Gäst Postat 3 mars 2004 Postat 3 mars 2004 Beror på storleken på sumpen och akvariet, låter väl lite i underkanten.Vet inte hur mkt som går bort när man lyfter det.Filip Citera
Guest Gäst Postat 3 mars 2004 Postat 3 mars 2004 Det beror ju helt på hur stort akvariumet är som Filip säger men sen får du räkna med att den försvinner en del när den ska lyfta så räkna med att den pumpar ca 1000l/h Citera
Guest Gäst Postat 3 mars 2004 Postat 3 mars 2004 Hej, Då bör du ha en returpump som pumpar minst 3000 liter, lite beroende på lyfthöjd och storlek på sump. Om du har en meters lyfthöjd eller mer har nog kapaciteten på eheimpumpen nästintill halverats. Citera
Guest Gäst Postat 3 mars 2004 Postat 3 mars 2004 Håller med Nicklas du bör nog ha en 3000l/h genom sumpen Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.