Gå till innehåll

Retur från sump


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Guest Gäst

går det bra att köra tillbaka returvattnet med en cirkulationspump eller krävs det någon speciell modell. Tänkte köra ca 3000L/H.

sen vill jag dölja retur slang/rör och undrar vad ni tror blit bäst. att borra två hål ett för ytvatten och ett för retur eller ett stort hål för yttvattnet sen en slang från returen som jag trär igenom ytröret? eller har ni kanske några andra förslag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Köp en en rejäl pump som du ska ha i sumpen typ eheim kolla då också lyfthöjden på pumpen.

Det bästa om du vill dölja är att göra ett större hål till avrinning å ett lite mindre till att pumpa upp vattnet igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

jag har en eheim på 1200L/h tror jag det var, som jag kan plocka ut filtret på. Sen komplettera med en cirkulationspump i karet. Är 1200L/h för lite för ytavrinning

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Beror på storleken på sumpen och akvariet, låter väl lite i underkanten.

Vet inte hur mkt som går bort när man lyfter det.

Filip

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Det beror ju helt på hur stort akvariumet är som Filip säger men sen får du räkna med att den försvinner en del när den ska lyfta så räkna med att den pumpar ca 1000l/h

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Hej,

Då bör du ha en returpump som pumpar minst 3000 liter, lite beroende på lyfthöjd och storlek på sump.

Om du har en meters lyfthöjd eller mer har nog kapaciteten på eheimpumpen nästintill halverats.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...