Gå till innehåll

Överriningslåda2


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Guest Gäst

Hej, Ni som kör med överriningslåda, upplever Ni det som svårt att hålla en jämn nivå i sumpen? Jag har stora problem med det.. även fast jag har justeringsventiler både till o från sumpen, börja fundera på om det är överriningsboxen som hela tiden ändrar flödet, har Ni liknande problem?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

vad har du för typ av box ?

jag har ingen egen erfarenhet av avrinnings boxar än

kollat så att inget har fastnat i nåt rör ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Hej Niclas. Nä jag har inte nåt sånt problem i mitt system. Men är nivån lika ostabil i boxen då? I så fall låter det ju som om boxen ligger på gränsen till vad den orkar svälja tycker jag det låter som. Men samtidigt så rymmer väl inte den så mycket att det skulle påverka nivån i sumpen så mycket antar jag. Då har du väl motsvarande nivåskillnader i karet i stället även om det inte syns så snabbt där.

Eller du har inte det problemet då att det samlas luft som blir stående i häverten och när det blir för mycket så far det iväg en del av luften och så börjar den samla om igen och därigenom blir det ojämt flöde till boxen? Då skulle du ju kunna få den effekten som du själv var inne på.

Sen tycker jag att det alltid blir svårare att reglera när man börjar strypa flöden. Vad händer om du öppnar båda ventilerna fullt då, för det kan väl inte rinna över mer vatten än du pumpar upp ändå?

Nu minns jag inte hur du körde din påfyllning men var mäter du nivån till påfyllningen? Nu har du ett ännu större system med ännu mer avdunstning och eftersom boxen håller karets vattennivå konstant så syns det direkt i sumpen så man kanske lurar sig. Vad har du för vattennivå i sumpen? Förut så hade jag nivån strax över överrinningsskivorna (eller vad jag ska kalla dom)i luftfällorna (det blev påhittade namn nu men du vet dom där smala facken där man tvingar vattnet upp/ner)så i mina småfack i sumpen o särskilt sista kammaren där returpumpen hämtar sitt vatten såg jag direkt om det skulle fattas en liter eller två i systemet. Detta gjorde att min påfyllning stod o småpytsade skvättar hela dagarna så jag fick höja vattennivån 2 cm i sumpen sen var det ok.

Jag vet inte om det är nån av teorierna som håller i ditt fall, men det var lite tankar som dök upp när jag satt o spånade på ditt inlägg. Lycka till smiley24.gif

__________________

Ha d

Johannes

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...