Gå till innehåll

Snäckor äter upp mina mjukkoraller....


Svensson

Rekommenderade inlägg

Har under en längre tid haft svårt att få mina mjukkoraller att trivas. De har sakta men säkert minskat i storlek. Har trott att det har varit en fråga om felplacering och för dåliga vattenvärden, men ingenting jag gjort har verkat hjälpa. Så en dag när jag kollade till karet, såg jag en nakensnäcka av nått slag på glaslisten uppe vid ytan. Har hittills plockat ut 3 st snäckor, först en vit och en orange på en 3-4 cm st, och idag en vit på bara 3mm.

Är det nån som känner igen dessa snäckor?

Vad kan man göra åt dem?

post-1584-14468912567279_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själv fick man en liftare i form av Tritonopsis elegans vilket även detta ser ut att vara. Glupska små otäckingar =´(. Visste inte vad det var med korallen förrän man såg denna gratisätare tryckande under en sten. han lyckades som tur var inte föröka sig iaf =).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittils har de gett sig på Nephtea, Xenia, Anthelia och Cladiella.

Ger de sig på läderkoraller och gorgonier också? De verkar klarat sig än så länge, liksom Clavularia...

Hittade en till idag. Nån som vet hur deras rom ser ut?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min Sinularia sp. rensades omgående. Det var bara en liten del man lyckades rädda som nu är på väg tillbaka till sitt forna jag =). Jag har tyvärr ingen aning om hur deras rom ser ut men antar att det är geleliknande med prickar som det "brukar" vara av sniglar?! Hoppas det bara var dem du hade i karet, det blir så mycket smidigare då =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...