Postat 20 mars 200619 Är TÀnkte frÄga er hur detta kan komma sig "" Bytade upp mig under helgen med ett 300 l större akvarium ! har innan haft lite dödsfall av fisk i karet.sÄ innan jag hÀllde över vattnet till det nya karet sÄ kollade jag nitratvÀrdet .oj vilken chock jag fick =( testet heter Salifert och visade pÄ saklan mittemellan 25-50 ! snarare mer Ät 50 hÄllet !tÀnkte att nu nÀr jag ÀndÄ ska uppgradera mig med 300 liter sÄ e de nog inga problem . nÀr jag var klar med allt i de andra karet + dom 300 literna nytt vatten sÄ gjorde jag ett nytt test ! oj oj oj de visar fortfarande samma vÀrde " kliade mig i hÄret o tÀnkte att de var kanske testet dÀr var fel pÄ ? à kte ivÀg för att inhaldla ett nytt test . Kom hem igen och gjorde om det ifrÄn början ! NEJ !! det visar fortfarande samma vÀrde ! Hur kommer de sig att de kan göra de nÀr jag har spÀtt ut de sÄ mycke som med 300 liter ? Jag gav inte upp för de utan handlade ett annat test som Àr ett tetra test ! Och kom hem nu ikvÀll o gjorde testet ! oj oj oj detta testet visar att jag har 100mg/l testade med salifert testet igen o de visar att jag har 25-50 mg/l vad ska jag lite pÄ ? och vad ska jag göra för att rÀtta till vÀrdet ? kan ju inte byta ut mer vatten nu !!
Postat 20 mars 200619 Är Hej,Lita pÄ salifert testet, jag fÄr samma "diff" mellan sera och salifert. AlltsÄ mycket högre med Sera.Nitrat pÄ 25-50 Àr vÀl ingen kris, om du inte har en massa stenkoraller annars Àr det ingen större fara. Men försök att minska vÀrdet succeseivt, det Àr oftast vÀrre med stora svÀngningar av olika vattenvÀrden./ HÀlsningar PÀr
Postat 20 mars 200619 Är Det verkar mycket mÀrkligt att natraten inte gÄr ner trots utspÀdningen. Kör du osmosvatten?Jag har börjat gÄ över frÄn Saliferts tester till Seachem, till dom ingÄr en referensvÀtska sÄ man kan kolla att det inte Àr fel pÄ testen.
Postat 20 mars 200619 Är Författare ja jag tycker ocksÄ att det Àr mycket mÀrkligt att vÀrdena inte gÄr ner ! Nej jag kör inte med osmos ,vad brukar ett rimligt vÀrde ligga pÄ ? har fÄtt en uppgift innan pÄ att de ska ligga runt 20 . stÀmmer de ?
Postat 20 mars 200619 Är Författare Kollade vÀrdet pÄ mitt kranvatten nu och de visar 0 sÄ dÄ e de ju nÄgot i mitt kar =(
Postat 20 mars 200619 Är Av den volym man skall mÀta i testet (kommer inte ihÄg vad det skall vara i Salifert), tag hÀlften akvarievatten och hÀlften kranvatten. Vad fÄr du dÄ? Det skall förstÄs bli hÀlften dÄ, men varför det inte blir det nÀr du spÀdde i akvariet kan jag inte förklara.
Postat 20 mars 200619 Är Författare Gjorde testet nu med hÀlften kranvatten o hÀlften akvarievatten !nu ligger de bra i vÀrdet ca 20 men dÄ e de ju ett fenomen varför det inte blev sÄ i akvariet !! Har snart inget hÄr kvar pÄ huvudet ( blir frustrerad )
GĂ„ med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.