Gå till innehåll

Nitrattest


atropos

Rekommenderade inlägg

Tänkte fråga er hur detta kan komma sig ""

Bytade upp mig under helgen med ett 300 l större akvarium ! har innan haft lite dödsfall av fisk i karet.

så innan jag hällde över vattnet till det nya karet så kollade jag nitratvärdet .

oj vilken chock jag fick =( testet heter Salifert och visade på saklan mittemellan 25-50 ! snarare mer åt 50 hållet !

tänkte att nu när jag ändå ska uppgradera mig med 300 liter så e de nog inga problem .

när jag var klar med allt i de andra karet + dom 300 literna nytt vatten så gjorde jag ett nytt test !

oj oj oj de visar fortfarande samma värde " kliade mig i håret o tänkte att de var kanske testet där var fel på ?

Åkte iväg för att inhaldla ett nytt test . Kom hem igen och gjorde om det ifrån början ! NEJ !! det visar fortfarande samma värde ! Hur kommer de sig att de kan göra de när jag har spätt ut de så mycke som med 300 liter ?

Jag gav inte upp för de utan handlade ett annat test som är ett tetra test ! Och kom hem nu ikväll o gjorde testet ! oj oj oj detta testet visar att jag har 100mg/l testade med salifert testet igen o de visar att jag har 25-50 mg/l

vad ska jag lite på ? och vad ska jag göra för att rätta till värdet ? kan ju inte byta ut mer vatten nu !!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Lita på salifert testet, jag får samma "diff" mellan sera och salifert. Alltså mycket högre med Sera.

Nitrat på 25-50 är väl ingen kris, om du inte har en massa stenkoraller annars är det ingen större fara. Men försök att minska värdet succeseivt, det är oftast värre med stora svängningar av olika vattenvärden.

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja jag tycker också att det är mycket märkligt att värdena inte går ner !

Nej jag kör inte med osmos ,

vad brukar ett rimligt värde ligga på ? har fått en uppgift innan på att de ska ligga runt 20 . stämmer de ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Av den volym man skall mäta i testet (kommer inte ihåg vad det skall vara i Salifert), tag hälften akvarievatten och hälften kranvatten. Vad får du då? Det skall förstås bli hälften då, men varför det inte blir det när du spädde i akvariet kan jag inte förklara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gjorde testet nu med hälften kranvatten o hälften akvarievatten !

nu ligger de bra i värdet ca 20 men då e de ju ett fenomen varför det inte blev så i akvariet !!

Har snart inget hår kvar på huvudet ( blir frustrerad )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...