Gå till innehåll

Vilket ljus krävs egentligen?


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Guest Gäst

Hej!

Jag har till mitt 600 kar en standard heltäckande lysramp med plats för 4 st 150 cm lysrör. Jag kör i dagsläget med 4 st lysrör med mycket vitt ljus, det vitaste som gick att få tag på enligt djuraffären där jag köpte dem. När jag nu ska förbereda för saltkar var jag inne i en affär och skulle se om jag kunde köpa 2 st "Arctinic" rör till samma ramp och ersätta 2 av de befintliga rören, fick jag reda på att de inte fanns i den längden utan max 120 cm.

I mitt kar har jag tänkt mig skaffa lite fiskar och lite andra djur såsom sniglar, kräftor, maskar, sjöstjärnor och anemoner. Kan det räcka med de befintliga lysrören till dessa djur eller måste jag bygga om min ramp så att den kan ta 2 av dessa "Arctinic"-rören?

Eller finns det 150 cm versioner av dessa rör som inte min handlare (elhandel med personal med akvariekännedom) kände till?

Tack på förhand!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Hej igen!

Efter att jag fann adressen aquaristic.net så fann jag att de faktiskt hade dessa rör Actinic som jag sökte i längden 150 cm!

De hade lite olika varianter:

Arcadia Marine Blue Actinic

Encourages growth of corals and other invertebrates in a marine aquarium.

Arcadia Marine White

Shows off the bright colours of marine fish using an output similar to that found on a natural coral reef.

Interpet Triton

Triton is the first aquarium light made just for the aquatic field-- for the purpose of promoting optimum plant growth in freshwater aquaria and the same tube for hard and soft coral growth as well as Caulerpas in marine aquaria. The "actinic blue" is included in the same tube!

Röret som min handlare nämnde var antagligen Coralstar som inte jag tagit med ovan då det inte på den tyska siten heller fanns i 150 cm.

Vilka rör rekommenderar ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Hej Richard,

Jadu, det här med val av ljus har stötts och blötts hur många gånger som helst. Det bästa du kan göra är att försöka se dessa rör "live" då det är väldigt svårt att bilda sig en uppfattning annars. Ljuset/färgen upplevs ju olika från person till person. Vad det gäller Triton kan jag väl direkt säga att det är inget rör jag skulle välja men som sagt smaken är ju olika

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Arcadia Marine Blue

Detta rör tycker jag är väldigt lila i sin färg.

Marine Glo (vet ej märke, gissar Arcadia) + Blue Moon

I mitt tycke det snyggaste blåa ljuset, riktigt blått.

Om dessa rör finns i 150cm vet jag dock inte tyvärr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...